Internet już dawno otworzył przed przedsiębiorcami nowe możliwości i dał narzędzia, dzięki którym mogą dotrzeć do znacznie szerszej grupy potencjalnych klientów. Szczególnie branża e-commerce od lat przeżywa dynamiczny rozkwit. Prowadzenie biznesu online ma wiele zalet. Oto 5 najważniejszych.
Spis treści
1. Wygoda i elastyczność e-biznesu
W przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, e-biznes posiada dużą zdolność dostosowywania się do sytuacji panującej na rynku. Prowadząc sprzedaż online znacznie łatwiej zmienić profil działalności czy zmodyfikować strategię marketingową. Tak poważne zmiany w działalności stacjonarnej niestety wiążą się z dużym nakładem finansowym.
Niekwestionowaną zaletą biznesu internetowego jest wygoda i swoboda działania. Nie ma ograniczeń geograficznych i językowych. Handel internetowy pozwala na sprzedaż przez 24h na dobę i daje możliwość błyskawicznego zawarcia transakcji. Sprzedaż online nie wymaga także prowadzenia magazynu, jeżeli korzystamy z modelu dropshipping.
2. Niższe koszty prowadzenia działalności
Prowadzenie biznesu internetowego pozwala ograniczyć nakłady finansowe zarówno na starcie, jak i w kolejnych latach. Oczywiście każda działalność wymaga inwestycji, jednak w przypadku sklepu online koszty są o wiele niższe ze względu na brak konieczności wynajmu lokalu, zakupu wyposażenia czy uiszczania opłat za media. Dodatkowo, w przypadku stacjonarnych punktów usługowych niezwykle ważna jest lokalizacja – im bardziej atrakcyjna, tym oczywiście droższa. W e-biznesie omijamy ten problem, bo interesująca domena nie jest tak bardzo kosztowna. Główne koszty generuje jedynie stworzenie strony internetowej i reklama online.
3. Rosnący popyt i rynek
Duża wygoda i konkurencyjne ceny skłaniają coraz większą rzeszę konsumentów do robienia zakupów online. Najnowsze badania Eurostatu pokazują, że już niemal 45% Polaków robi zakupy w sieci!
Taka sytuacja ma swoje zalety, ale także i wady. Bardzo duża konkurencja w pewien sposób wymusza na przedsiębiorcach wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. Co zachęca konsumentów do skorzystania z usług konkretnego e-biznesu? Darmowa dostawa, rabaty, wyprzedaże. Co odstrasza konsumentów? Mogą rezygnować z zakupów lub skorzystać z usług konkurencji przez wysokie koszty dostawy. Dlatego tak ważnym jest dostosowanie opcji przesyłek do rynkowych i konsumenckich trendów. Jednak rynek e-commerce w kolejnych latach wciąż będzie rósł, więc rozpoczynając handle w sieci mamy ułatwione zadanie.
4. Więcej korzyści dla klienta – większa sprzedaż
Dodatkowe udogodnienia mogą skutecznie zachęcić klientów do zakupów. Przesyłki kurierskie za pobraniem, łatwe śledzenie paczki, ubezpieczenie na wyższą kwotę, wysyłka za granicę czy dostarczenie paczki do adresata w wybranej porze dnia sprawiają, że e-sklep jest bardziej konkurencyjny, a klienci usatysfakcjonowani. Jakie jeszcze korzyści możesz zaoferować konsumentom? Przede wszystkim szybkie zakupy przez urządzenia mobilne, bardzo szeroką i na bieżąco aktualizowaną ofertę, możliwość zakupu produktów niszowych, których znalezienie na rynku tradycyjnym może być niezwykle trudne, a także oszczędność czasu. Nie bez znaczenia pozostaje dostępność wielu form płatności online. Większości tych korzyści nie zapewni sklep stacjonarny.
5. Rynek zbytu – cały świat
Nieograniczone czasowo i geograficznie możliwości zawierania transakcji przez internet przekładają się na potencjał biznesu. Potencjalnym rynkiem zbytu staje się bowiem cały świat, co jest niezwykle istotne w przypadku niszowych biznesów i start-up’owych rozwiązań. Firmy, które nie miałyby szans funkcjonować tylko i wyłącznie jako przedsiębiorstwo lokalne, dzięki internetowi mogą odnieść spektakularny sukces.