Jak zacząć biznes na Instagramie? Jak prowadzić firmowego Instagrama? I wreszcie – czy każda branża znajdzie dla siebie miejsce na tym portalu społecznościowym? Podpowiadamy, jak zwiększyć liczbę obserwujących na firmowym instagramie i jak go prowadzić, aby się opłacało.
Jednym z popularnych serwisów społecznościowych jest Instagram, umożliwiający zarejestrowanym użytkownikom dzielenie się zdjęciami lub krótkimi wideo. Dzięki temu, że zasięgi Instagrama oscylują wokół ponad 1 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, trudno nie zauważyć ogromnego potencjału reklamowego wynikającego z prowadzenia konta firmowego na tym serwisie. Mało tego – firmowe konto może stać się ważnym narzędziem marketingowym, jeśli tylko będzie właściwie prowadzone i zarządzane.
Spis treści
Jakie firmy powinny założyć konto firmowe na Instagramie?
Zastanawiasz się, czy charakter twojej branży jest na tyle interesujący dla osób postronnych, aby promować firmę z sukcesem na Instagramie? Instagram jest zupełnie innym serwisem społecznościowym, niż Facebook czy LinkedIn. To miejsce służy przede wszystkim pokazaniu życia firmy od wewnątrz, a nie sztywnych, sztampowych i biznesowych wizerunków firm, jakie zazwyczaj pokazujemy w sieci. Jeśli zrozumiesz wyjątkowość Instagrama, szybko dojdziesz do tego, w jaki sposób twoja firma zyska mając tam konto firmowe. Odpowiadając więc na pytanie z początku akapitu: tak, ponieważ nie liczy się branża, a umiejętność przekucia rzeczywistości w ciekawy dla odbiorcy content.
Firmowy Instagram – od czego zacząć?
Prowadzenie konta firmowego na Instagramie zacznij od… jego założenia. Uzupełnij podstawowe informacje o firmie, dodaj link do swojego sklepu online lub strony www, ustaw zdjęcie profilowe (najlepiej logo swojej firmy). Zastanów się także, co dokładnie chcesz pokazywać na Instagramie i dopiero wtedy ułóż konkretny plan contentowy.
W takim planie zawrzyj częstotliwość publikacji oraz content różnego rodzaju (od grafik, po treść, przez webinary, konkursy, po krótkie wideo).
Przeczytaj także: Czym jest content marketing i dlaczego warto go uwzględnić w prowadzeniu firmy?
Obserwując reakcje na poszczególne rodzaje postów z czasem będziesz w stanie wytypować kilka najbardziej popularnych, które docierają do właśnie twoich obserwujących. Dzięki temu możesz skupić się na tym, co interesuje twoich potencjalnych klientów.
Wchodź w interakcje z obserwującymi
Regularne publikacje na firmowym Instagramie i dostosowywanie contentu do grupy odbiorców to nie wszystko. Koniecznie pamiętaj o tym, by wchodzić w interakcje z odbiorcami twoich treści! Odpowiadaj na komentarze, reaguj na oznaczenie profilu twojej firmy w prywatnych profilach oraz obserwuj najbardziej aktywne konta. W ten sposób zadbasz o to, aby każdy obserwujący cię użytkownik był właściwie zaopiekowany i czuł się dostrzeżony. A doceniony klient to lojalny klient.
Instagramowe hasztagi – jak je tworzyć?
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech instagramowych postów są hasztagi. Odpowiednio dobrane potrafią zwiększyć zasięgi twoich postów, kierunkując je ku określonej grupie odbiorców. Nie pozostawiaj ich jednak przypadkowi i koniecznie dobieraj hasztagi z rozwagą. W poszukiwaniu popularnych hasztagów pomoże ci wyszukiwarka na Instagramie – wpisz w nią po prostu interesujące cię tagi i sprawdź powiązane z nim ##. Możesz także skorzystać z internetowych generatorów. Pamiętaj, że każdy hasztag użyty w poście powinien odnosić się bezpośrednio do publikacji, w której został użyty.
Czego unikać w prowadzeniu firmowego Instagrama?
Prowadząc firmowy profil na Instagramie wystrzegaj się kilku rzeczy, przez które prowadzony przez ciebie profil może nie być zbyt dobrze odbierany, a w konsekwencji – nie nieść żadnej wartości dodanej dla twojego biznesu.
Jakie to błędy? Oto 3 najpopularniejsze:
- brak strategii – publikacja postów bez ładu i składu uniemożliwi ci realizację założeni i optymalizację prowadzonych działań;
- kupowanie followersów – to częste działanie, którym niektóre profile próbują podbić sobie zasięgi. Niestety, nie przekłada się to na poziom zaangażowania czy proporcjonalną do liczby obserwujących liczbę polubień pod postami. W dodatku, jeśli wyjdzie na jaw że kupiłeś followersów, możesz stracić wiarygodność i zaszkodzić swojej firmie;
- kopiowanie treści z innych serwisów społecznościowych – unikaj także kopiowania treści postów z innych serwisów, na przykład Facebooka. Nawet jeśli są to twoje treści pod podobnym tematycznie postem. Takie działanie nie przyniesie zamierzonych skutków choćby ze względu na różne grupy docelowe.
Czy warto założyć firmowe konto na Instagramie?
Umiejętne prowadzenie firmowego profilu na Instagramie niesie za sobą wiele korzyści, które w efekcie powiększają grono zadowolonych klientów i budują twoją markę w internecie. Dlatego jeśli widzisz przestrzeń do prowadzenia takich działań w sieci, nie zastanawiaj się zbyt długo i załóż firmowe konto na Instagramie.