Black Friday, czyli Czarny Piątek, święto internetowych wyprzedaży w tym roku odbędzie się 29 listopada. To właśnie tego dnia internauci zaczną prawdziwą pogoń za okazjami. Dzięki nim dużo taniej mogą kupić oni prezenty dla bliskich i znajomych, a także produkty dla siebie. Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday, by nie skończył się on dla nas fiaskiem?
Spis treści
Po pierwsze przepustowość
Wiele sklepów, które decydują się na przeceny i wyprzedaże spotyka ten sam problem. Zbyt duże zainteresowanie ofertą sprawia, że nie wytrzymuje serwer. Okazuje się, że strona zawiesza się lub w ogóle nie wczytuje. Dotyczy to nie tylko małych sklepików, ale także dużych graczy. Problem często leży po stronie osoby zarządzającej e-biznesem.
Ważne jest, aby już na kilka dni przed piątkiem skontaktować się z dostawcą usług hostingowych i zwiększyć możliwości serwera. Da nam to pewność, że podczas sprzedaży nasz klient nie zobaczy na ekranie błąd: 503 Server Error.
Po drugie logistyka
W tym dniu możemy spodziewać się wielu zamówień, które sklep musi zrealizować. Problemem może okazać się możliwość ich nadania. Trzeba pamiętać, że nie tylko u nas będą wyprzedaże! Dlatego warto przygotować się na taką sytuację, w której nasz stały operator logistyczny nie będzie mógł odebrać i dostarczyć zamówień w odpowiednim terminie. Dobrą opcją jest więc skorzystanie z usług brokera kurierskiego, takiego, jak Sendit. Pozwala on w prosty sposób przygotować przesyłki, wysłać je za pomocą Poczty Polskiej, InPost, DPD, UPS lub FedEx.
Wiele opcji dostawy jest podawane przez klientów, jako jeden z czynników, które mają wpływ na wybór danego e-sklepu! Informacje takie możemy znaleźć w raporcie „E-commerce w Polsce 2019”.
Sprawdź również:
Poczta Polska Kurier 48 – cennik
Kurier DPD – cennik
InPost Paczkomaty – cennik
Kurier FedEx – cennik
Po trzecie dobra obsługa klienta
W okresach wzmożonej sprzedaży często brakuje odpowiedniego kontaktu z klientem. Ilość zapytań o produkty, wysyłkę, numer nadania paczki może być ogromna, lecz nie powinniśmy pozostawiać maili bez odpowiedzi, a telefonów bez osoby, która je odbierze. Jeśli spodziewamy się dużego zainteresowania produktami z naszego sklepu internetowego, postarajmy się o dodatkową parę rąk do pracy. Skąd wziąć pracownika? Czasami będzie to ktoś znajomy lub członek rodziny, a czasami pracownik z biura pracy tymczasowej. Sami musimy pomyśleć, kto może nam pomóc i kto zrobi to najlepiej.
Po czwarte zatowarowanie
Ważna zasada w e-commerce to sprzedaż produktów znajdujących się w naszym magazynie. Jeśli działamy w modelu dropshipping musimy mieć pewność, że towar, który oferujemy, znajduje się w hurtowni, co wymaga integracji naszego sklepu z dostawcą. Klienci kupujący w naszym sklepie wierzą w to, że deklarowany przez nas czas realizacji zamówienia jest obietnicą, której dotrzymamy. Ograniczenie do minimum prawdopodobieństwa, że konsument zamówi towar, jakiego nie posiadamy na stanie zaoszczędzi nam i kupującym dużo nerwów. Przed rozpoczęciem sprzedaży sprawdźmy, czy faktycznie dostępność produktu na stronie pokrywa się z faktycznymi stanami magazynowymi. Nie chodzi o przeprowadzanie inwentaryzacji, ale o porównanie, czy stany są przybliżone, szczególnie chodzi o towary, które będą objęte rabatami.
Po piąte promocja
Niestety zapominamy często o promocji naszego sklepu. Skorzystajmy z mailingów, które możemy wysłać do bazy klientów, stwórzmy baner na Facebooka, może mamy możliwość wysyłki SMS-ów, jeśli nie z naszego sklepu, to za pomocą firm zajmujących się tego typu rozwiązaniami dla e-commerce. Chodzi o to, by dotrzeć do jak największej liczby klientów, którzy mogą odwiedzić nasz e-sklep. Skorzystajmy z wielu opcji. Niektóre z nich nie wymagają wielkich nakładów finansowych, a mogą przynieść naprawdę wymierne korzyści.
Po szóste sprawdźmy wszystko dwa razy
Gdy już przygotujemy wszystko na Black Friday, to przyjrzyjmy się jeszcze raz każdej rzeczy. Dodatkowo miejmy w zanadrzu wyjście zapasowe, rozwiązanie, gdyby faktycznie coś poszło źle i trzeba będzie gasić pożar. Chodzi o to, aby zapewnić sobie dodatkową parę rąk, mieć telefon do firmy hostingowej, gdyby trzeba było interweniować, no i ważne, aby były w sklepie osoby, które spakują i nadadzą przesyłki. Powodzenia!
Sprawdź również:
Jak zamówić kuriera? Instrukcja
Jak nadać paczkę w paczkomacie?