Rynek e-commerce w Polsce wart jest ponad 40 miliardów złotych i szacuje się, że kolejne lata przyniosą następne wzrosty. Według Bisnode na rynku obecnie jest ponad 31 tysięcy sklepów internetowych. Jak w takim razie zachęcić klienta, aby to właśnie u nas dokonał on zakupów, a nie zrobił ich u konkurencji? Sposobów na to jest kilka.
Spis treści
Jak konkurować w e-commerce?
Nim przejdziemy do porad, warto zaznaczyć rzecz najważniejszą, czyli jak nie konkurować w e-commerce. Chodzi oczywiście o nieprzemyślaną konkurencję cenową, która w dłuższej perspektywie może doprowadzić nawet do upadku przedsiębiorstwa. Dlatego warto zastanowić się nad dobrą polityką cenową, która pozwoli jednocześnie konkurować z innymi sklepami, a przy okazji zarabiać. Cena jest tylko jednym z czynników, który klienci biorą pod uwagę podczas decyzji zakupowych.
Jednak trzeba pamiętać, że nie jest to jedyny z powodów. W raporcie „E-commerce w Polsce 2019” możemy znaleźć informację, że są nimi także niższe koszty dostawy, darmowa dostawa, kody rabatowe, czy zniżki dla stałych klientów. Dlatego warto pomyśleć nad sposobami zachęcenia klienta do zakupów właśnie u nas. Czym klienta zachęcić? Dać mu to, czego faktycznie on oczekuje, a wiedzę na ten temat zdobędziemy z raportów, analiz i własnych badań oraz ankiet.
Darmowy zwrot oraz darmowa dostawa
Jeśli faktycznie zastanowimy się nad tym, co może przekonać klienta do wybrania naszego sklepu, to będą to usługi dodatkowe oraz udogodnienia, które sprawią, że po szybkiej kalkulacji wybierze on właśnie nas. We wspomnianym wcześnie raporcie możemy znaleźć pytanie o czynniki, które wpływają na wybór danego serwisu. Okazuje się, że 37% ankietowanych podaje, iż są to niskie koszty dostawy, a 18% dodaje do tego wybór wielu form dostawy. Warto też wspomnieć, iż klienci oczekują dłuższego, niż przewiduje ustawa terminu na zwrot towaru bez podania przyczyny.
Dlatego właśnie w wielu sklepach darmowy zwrot i darmowa dostawa oraz wydłużenie terminu odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży stało się standardem, którego klienci szukają w każdym e-sklepie. Jak wprowadzić takie rozwiązanie w naszym biznesie? Na pewno warto zastanowić się nad rozwiązaniami, które oferuje Sendit, czyli broker kurierski. Dzięki temu rozwiązaniu paczki można wysłać dużo taniej, za pomocą jednego z wielu operatorów logistycznych, a co najważniejsze sklepy mogą nawiązać z brokerem współpracę na indywidualnych warunkach, jeśli wysyłają wiele przesyłek, lub chcą wdrożyć np. darmowe dostawy i zwroty.
Sprawdź również:
Poczta Polska Kurier 48 – cennik
Kurier DPD – cennik
InPost Paczkomaty – cennik
Kurier FedEx – cennik
Wysoka jakość obsługi
Przez ostatnie lata firma Xerox rok do roku przeprowadza badania dotyczące jakości obsługi klienta. W raportach tych możemy znaleźć wiele ciekawych danych. Według badania 54% konsumentów zapłaciłaby więcej za lepszą obsługę klienta oferowaną przez preferowane marki. Dochodzi nawet do sytuacji, w której wyższa cena tego samego produktu może oznaczać dla klienta to, że będzie on lepiej obsłużony. Dlatego warto przyciągać do siebie konsumentów w ten właśnie sposób. Pokazujmy im, że są dla nas ważni, a gdy mamy możliwość personalizujmy oferty i dopasowujmy promocje właśnie do nich. Spełniajmy też nietypowe zachcianki, bowiem może okazać się, że zadowolony klient nie tylko wróci do nas, ale także podzieli się swoją historią z innymi osobami.
Zadbajmy o wysoką jakość zdjęć i opisów
Nie ukrywajmy, w internecie kupujemy za pomocą wzroku. Kupujemy też pewne wyobrażenie o produkcie, bowiem nie możemy go dotknąć, ani wypróbować. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie karty produktowej, która musi zawierać nie tylko zdjęcia, ale i dobrej jakości opisy sprzedawanych towarów. Dobrą praktyką jest też używanie infografik, treści wideo i innych materiałów, które pomogą klientowi zapoznać się z produktem. Warto podejrzeć, jak robią to duże sklepy, które sprzedają produkty z branży fashion.
Kilka słów na koniec
To, czy będziemy mogli konkurować z innymi sprzedawcami i przyciągniemy do siebie klientów, zależy od naszej polityki i sposobu działania. Warto iść za trendami, podglądać konkurencję, śledzić nowe rozwiązania. Cena jest ważna, ale nie zawsze najważniejsza dla klienta. Musimy o tym pamiętać.
Sprawdź również:
Jak zamówić kuriera? Instrukcja
Jak nadać paczkę w paczkomacie?