Phishing to jedno z najczęściej występujących w sieci zagrożeń. Wszelkiego rodzaju fałszywe SMS-y, emaile czy nawet połączenia telefoniczne mają na celu jedno: wyłudzić Twoje dane lub pieniądze. Jak się chronić przed phishingiem jako osoba często kupująca w sieci? Doradzamy!
Kiedyś bezpieczne kupowanie w sieci polegało przede wszystkim na analizie, czy dany przedmiot rzeczywiście będzie spełniał Twoje oczekiwania. Teraz jednak kupujący muszą mierzyć się z zagrożeniami takimi jak phishing, który naprawdę jest w stanie odebrać radość z robienia zakupów w Internecie. Przestępcy korzystają z rosnącej popularności handlu online, aby skłonić nieświadome osoby do przekazania swoich danych lub pieniędzy. Jak unikać takich przypadków i zachować bezpieczeństwo podczas kupowania w sieci?
Spis treści
Nie klikaj w linki
Podstawowa zasada – unikaj klikania w linki, nawet jeśli nadawca wygląda na rzetelnego. Niezależnie od tego, czy wiadomość pochodzi od sprzedawcy, firmy kurierskiej czy platformy, na której kupujesz, najlepiej nie wchodź w wysyłane przez nich łącza. Jeśli dany nadawca wysyła komunikat, który Cię interesuje, np. związany z dopłatą do przesyłki lub koniecznością uzupełnienia jakichś informacji, ten sam komunikat znajdziesz również na stronie internetowej. Zatem, zanim w cokolwiek klikniesz, zaloguj się najpierw na stronie internetowej i zweryfikuj bezpośrednio u źródła czy wiadomość, którą otrzymałeś, jest prawdziwa. Nawet jeśli korespondowałeś wcześniej z daną firmą bezpośrednio – przestępcy odkrywają nieustannie nowe możliwości podszywania się pod dany numer telefonu.
Zwracaj uwagę na styl wiadomości
Poprawna gramatyka czy interpunkcja to podstawa, która odróżnia rzetelne firmy od oszustów podszywających się pod nie. Każda nadmiarowa spacja, źle postawiona kropka czy dziwnie brzmiące słowo powinno Cię skłonić do zastanowienia się nad prawdziwą intencją wysłanej wiadomości. Wiele instytucji czy organizacji celowo używa Twojego imienia i nazwiska w korespondencji z Tobą, abyś miał pewność, że to rzeczywiście one do Ciebie piszą.
Nie daj się pośpieszać
Wiele wiadomości phishingowych próbuje Cię ponaglić do zrobienia czegoś, podkreślając konieczność pośpieszenia się z różnych powodów. Jeśli ktoś próbuje Cię przekonać, że musisz natychmiast wpłacić pieniądze lub przekazać pewne informacje, warto zadziałać wprost odwrotnie – działać wolno, zachowując zimną krew i ostrożność. Jeśli rzeczywiście musisz dokonać dopłaty do przesyłki, zazwyczaj masz na to kilka dni roboczych. Wykorzystaj ten czas na weryfikację prawdziwości komunikatu.
Zweryfikuj nadawcę
W przypadku poczty elektronicznej warto dodatkowo sprawdzić, z jakiego adresu e-mail komunikuje się nadawca. Zwróć uwagę na to, czy występują w nim dziwne znaki lub czy wygląda on tak jak adres używany zwykle przez daną firmę. Jeśli występują jakieś różnice, warto je zweryfikować bezpośrednio za pośrednictwem innego kanału komunikacji, najlepiej strony internetowej lub oficjalnej infolinii. Jeśli adres e-mail jest identyczny jak ten używany przez firmę, ale jego zawartość wygląda podejrzanie, również warto to zweryfikować – czasami przestępcy skutecznie „spoofują” adres e-mail tak, aby wyglądał jak ten prawdziwy. Analogiczna zasada dotyczy rozmów telefonicznych – tutaj również istnieje możliwość podszycia się pod dany numer telefonu, warto zatem weryfikować, kto rzeczywiście do Ciebie dzwoni i nie podawać żadnych informacji dopóki nie będziesz mieć pewności, z kim rozmawiasz.
Nie wchodź w dyskusje
W życiu zdarzają się różne sytuacje, jednak gdy sprzedawca zaczyna Cię wtajemniczać w długą i emocjonalną historię, zazwyczaj ma to na celu wyłudzenie od Ciebie pieniędzy, których już nigdy nie otrzymasz z powrotem. Trzymaj się swoich procesów związanych z kupowaniem i nie idź na ustępstwa. Jeśli nie czujesz się bezpiecznie, przelewając pieniądze na konto bankowe sprzedawcy, zaproponuj wysyłkę za pobraniem. Jeśli druga osoba chce, abyś zrobił coś nietypowego, np. założył konto na konkretnym, innym portalu, zrezygnuj z transakcji.
Zachowanie czujności w każdej sytuacji pomoże Ci zachować bezpieczeństwo podczas kupowania w sieci i zaoszczędzić stresu związanego z różnego rodzaju wybiegami oszustów, które mają na celu skłonić Cię do przekazania im pieniędzy lub danych, które pomogą im ukraść Twoją tożsamość. Wszelkie sytuacje, które odbiegają od normy, powinny wzbudzić Twoją czujność – nawet na najbardziej zaufanych platformach sprzedażowych nie brakuje osób o nieczystych intencjach.