Nietrafiony zakup? Znamy to i pomożemy!
Sklepy wymagają, aby przesyłka ze zwrotem była odesłana pod wskazany adres. Nie korzystaj z opcji doręczenia przesyłki do punktu lub automatu paczkowego oraz nie wysyłaj towaru za pobraniem.
Chcesz zwrócić zamówienie do sklepu internetowego? Możesz to zrobić szybko i wygodnie wybierając jedną z usług:
-
Pocztex Punkt
Przesyłkę nadasz w placówce Poczty Polskiej, a kurier dostarczy ją pod wskazany adres.
-
InPost Paczkomat – Drzwi
Przesyłkę nadasz w dowolnym Paczkomacie InPost, a kurier dostarczy ją pod wskazany adres. Możesz skorzystać z dodatkowej usługi Bez drukowania etykiety.
Łatwy zwrot towaru. Wyślij zwrot do sklepu już od 12,09 zł brutto
Możliwość odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, a tym samym dokonania zwrotu towaru, została uwzględniona w prawach konsumenta dokonującego zakupów w sklepie internetowym. Tylko w wyjątkowych sytuacjach, takich jak krótki termin przydatności. sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru.
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym.
Jak dokładnie wygląda zwrot towaru zakupionego przez internet? Co jeszcze warto wiedzieć na temat zwrotów? Dlaczego zwroty towaru opłaca się wykonywać przez serwis wysyłkowy Sendit? Jak wykonać zwrot towaru krok po kroku, by nie popełnić błędu?
Jak najtaniej wysłać zwrot?
Nadaj przesyłkę zwrotną na Sendit.pl!
Pocztex od 12,09 zł brutto, InPost Paczkomat® od 16,31 zł brutto.
Wyślij zwrotPrawo do zwrotu towaru w Polsce
Prawa konsumenta są w Polsce chronione przez UOKiK oraz konkretne ustawy, między innymi kodeks cywilny oraz ustawę o prawach konsumenta. To właśnie te akty określają, czy dany towar może zostać zwrócony sprzedawcy. Warto pamiętać, że zwrot towaru zakupionego przez internet jest w polskim prawie traktowany inaczej niż zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Na czym polegają te różnice?
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym nabyty towar w świetle prawa nie podlega zwrotowi, a przynajmniej sprzedawca nie ma takiego obowiązku. W praktyce wiele sklepów udostępnia jednak taką opcję kupującym, choć może się to odbywać pod dowolnymi, określonymi przez sprzedawcę warunkami.
W wielu przypadkach zakupiony towar można zwrócić do sklepu stacjonarnego nawet w ciągu 30 dni, pod warunkiem że wciąż znajduje się w zapieczętowanym opakowaniu bądź posiada nieoderwane metki, co jest standardem w przypadku zakupu ubrań. Inne popularne warunki to okazanie paragonu czy dostarczenie przedmiotu w stanie nienaruszonym.
Wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Towar kupiony stacjonarnie konsument zwraca na własny koszt, chyba, że sprzedawca zgodził się go ponieść lub nie udzielił konsumentowi informacji w tym zakresie.
Zasady zwrotu towaru zakupionego online
Zwrot towaru zakupionego przez internet uregulowany jest zupełnie innymi prawami, ponieważ dotyczy umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. W ramach umowy konsument może go dokonać w ciągu aż 14 dni oraz bez podania przyczyny. W dodatku okresu nie liczy się z chwilą zawarcia umowy, lecz od daty otrzymania towaru.
Przedmiot umowy sprzedaży zawartej na odległość może zostać przez klienta wstępnie sprawdzony i rozpieczętowany – po otwarciu opakowania prawo odstąpienia od umowy wciąż obowiązuje. Jednak by klient nie stracił prawa zwrotu towaru, nie może pozostawić na nim żadnych śladów użytkowania.
Co istotne, od dnia zawarcia umowy klientowi należy się zwrot gotówki za zakupiony towar oraz jego wysyłkę w przypadku odstąpienia od umowy. Na sklepach internetowych ciąży jednak obowiązek zwrotu kosztów wysyłki zgodnie z najtańszą oferowaną opcją. Sprzedawca nie jest natomiast zobowiązany do ponoszenia kosztów zwrotu towaru. Innymi słowy towar konsumpcyjny musi zostać dostarczony do sklepu osobiście lub wysłany przez nabywcę na własną rękę.
Sytuacje, w których sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania towaru zwracanego przez konsumenta
Istnieją pewne wyjątki dotyczące uprawnień kupującego wynikających z prawa do zwrotu. W praktyce klient nie zawsze może zwrócić towar kupiony zdalnie. O utracie prawa odstąpienia od umowy, którego wykonania konsument żądał, decyduje charakterystyka produktu.
Sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru, gdy przedmiotem świadczenia jest:
- produkt o krótkim terminie przydatności;
- produkt, którego cena podlega szybkim rynkowym wahaniom;
- towar, jaki przedsiębiorca wykonał według specyfikacji konsumenta, na przykład spersonalizowany według jego zindywidualizowanych potrzeb;
- dystrybucja treści cyfrowych, nie znajdujących się na nośniku materialnym, na przykład e-booków, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta.
Zwroty towaru w sklepie internetowym teoretycznie przysługują klientowi w pozostałych sytuacjach, jednak sprzedawca ma prawo do zmniejszenia wartości zwrotu, jeżeli zauważy niezgodność towaru z jego wcześniejszymi właściwościami. Wraz z zawarciem umowy klient zyskuje bowiem prawo do wypróbowania przedmiotu, ale nie jego używania. W przypadku zwrotu towaru, który uległ uszkodzeniu zmniejszenie wartości może wynieść nawet 100% ceny.
Zwrot towaru a rękojmia i gwarancja
Prawo do zwrotu towaru bywa mylone z reklamacją towaru z tytułu rękojmi lub gwarancji przysługującej klientowi. W rzeczywistości są to zupełnie inne konstrukcje prawne.
Rękojmia to wynikająca z kodeksu cywilnego odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne towaru. Ma zastosowanie między innymi, gdy przedmiot jest pozbawiony właściwości określonych w opisie. Innymi podstawami rękojmi są własność osoby trzeciej, brak cech oczekiwanych przez konsumenta, usterka czy brak właściwości pozwalających na używanie przedmiotu zgodnie z przeznaczeniem. Konsument może składać reklamację na zasadach rękojmi przez dwa lata od zakupu.
Gwarancja ma charakter dobrowolny i może zostać udzielona w ramach dodatkowych usług przez sprzedawcę, dystrybutora lub producenta. Skuteczne rozpatrzenie reklamacji z tytułu gwarancji zależy od treści zawartych w oświadczeniu gwarancyjnym określającym obowiązki gwaranta. Warto pamiętać, że gwarancja nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z prawa do rękojmi.
W obu przypadkach konsument może domagać się wizyty sprzedawcy w celu dokonania pilnej naprawy, wymiany towaru lub wykonanie naprawy w innym terminie, nawet gdy opakowanie zostało otwarte, a przedmiot był używany.
Wygodny zwrot towaru do sklepu internetowego przez Sendit krok po kroku
Chociaż kupujący ma prawo do zwrotu kosztów towaru i wysyłki, to on pokrywa koszt zwrotu towaru do sklepu internetowego. Z oczywistych powodów odbywa się to zazwyczaj poprzez wysyłkę przedmiotu. Formularz zwrotu jest często dostępny na stronie sklepu lub w formie papierowej, natomiast to klient musi nadać przesyłkę.
Aby ograniczyć jej koszty, warto dokonać zwrotu towaru poprzez serwis Sendit. Wystarczy zalogować się do panelu klienta, następnie wypełnić formularz nadawczy, a później wybrać najkorzystniejszą cenowo opcję. Użytkownicy Sendit płacą mniej za wysyłki, nie tylko ze względu na możliwość porównania wielu ofert w jednym miejscu, ale także korzystne rabaty.