Każdego dnia firmy kurierskie dostarczają do adresatów tysiące przesyłek. W dobie popularności zakupów przez Internet najczęściej do odbiorcy trafia paczka zawierająca kupiony online towar, wysłany od sprzedawcy. Z różnych powodów zdarza się, że odbiór paczki dostarczonej przez kuriera bezpośrednio pod wskazany adres lub do paczkomatu nie następuje.
Czy adresat ma prawo nie odebrać przesyłki? Ile prób doręczenia paczki podejmuje zazwyczaj kurier? Jakie są konsekwencje nieodebrania paczki za pobraniem, którą konsument zdecydował się opłacić na mocy zawartej ze sprzedawcą umowy? Po jakim czasie przesyłka wraca do nadawcy? Czy można odmówić odbioru uszkodzonej paczki? Wyjaśniamy!
Spis treści
Dlaczego adresaci nie odbierają przesyłki?
Nieodbieranie przesyłek jest wbrew pozorom dość powszechnym zjawiskiem. Ale przewoźnicy są przygotowani na takie sytuacje. Dlaczego adresat nie zawsze odbiera wysłaną do niego przez nadawcę paczkę? Oto najczęstsze przyczyny:
- Roztargnienie – zdarza się, że klient dokonuje zakupów w sklepie internetowym, lecz po pewnym czasie zapomina o konieczności odbioru towaru. Takiej sytuacji zapobiega aktualizacja komunikatów o zmianie statusu przesyłki, co przekłada się na przypominanie nabywcy o zamówieniu. Skuteczność tej użyteczności zależy jednak od nawyków klienta, tj. czy korzysta z trackingu przesyłek. Na szczęście odsetek użytkowników doceniających tę funkcjonalność ciągle wzrasta.
- Zmiana planów – niekiedy odbiorca oczekujący na przesyłkę jest zmuszony do nagłej zmiany planów, co uniemożliwia odbiór paczki.
- Błędny adres – jeśli w trakcie nadawania przesyłki zostaną podane nieprawidłowe dane adresowe, skuteczne dostarczenie paczki do klienta nie jest możliwe.
- Rezygnacja z towaru – klient ma pełne prawo do odstąpienia od umowy kupna sprzedaży, zanim towar do niego dotrze i nie jest wówczas zobowiązany do odbioru paczki, chociaż będzie musiał pokryć koszty jej zwrotu do nadawcy, o ile regulamin sklepu nie uwzględnia darmowych zwrotów.
Nieodebranie paczki od kuriera. Co dzieje się z przesyłką?
Nieodebranie przesyłki kurierskiej nie oznacza, że paczka rozpływa się w powietrzu. Kurierzy działający w Polsce w większości przypadków dają odbiorcy kolejne szanse, aby odebrać paczkę. Większość przewoźników prowadzi w tym zakresie zbliżoną politykę.
Paczki dostarczane przez firmy kurierskie bezpośrednio do adresata
Chociaż kurier nie ma obowiązku kontaktowania się z adresatem przesyłki w dniu dostawy, wielu przewoźników stosuje taką praktykę dla obustronnej wygody. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że przesyłka nie zostanie odebrana spada.
Jeżeli jednak tak się stanie, kurier podejmie drugą próbę doręczenia przesyłki, która powinna nastąpić w kolejnym dniu roboczym. Odbiorca w tym momencie często ma również możliwość wyboru, by kurier przekazał bezpośrednio przesyłkę do punktu odbioru. Jest to szczególnie przydatne, gdy wiadomo, że oczekiwanie danego dnia na paczkę nie będzie wykonalne. W przypadku gdy próba doręczenia ponownie się nie powiedzie, przesyłkę także czeka przetransportowanie do punktu odbioru przewoźnika. Tam przesyłki oczekują na odbiór przez siedem dni. Po przekroczeniu tego czasu są zwracane do nadawcy.
Przesyłki trafiające do paczkomatu InPost
Podobnie dzieje się, gdy towar zostanie zamówiony do paczkomatów InPost. Z urządzenia można w dowolnym momencie odebrać przesyłkę w ciągu 48 godzin. W razie potrzeby czas oczekiwania paczki w skrytce można przedłużyć za pośrednictwem aplikacji mobilnej. W innych przypadkach po upływie 48 godzin przesyłki odsyłane są do Oddziału InPostu, po czym są zwracane do nadawcy jego koszt.
Jakie są konsekwencje nieodebrania paczki?
Nieodebrana paczka prędzej czy później zostanie zwrócona nadawcy. Transport nie jest darmowy, a koszt tej nieprzewidzianej usługi pokrywa zleceniodawca. Musisz wiedzieć, że po zakupie produktu przez Internet stajesz się stroną umowy kupna sprzedaży, a towar należy już do ciebie.
Jako konsument możesz dokonać zwrotu towaru, ale prawo zmusza cię do zapłaty za przesyłkę, chyba, że sklep internetowy oferuje darmowe zwroty. Nie zapomnij natomiast odstąpić od umowy zgodnie z regulaminem sklepu.
Co się stanie, jeśli nie odbiorę paczki za pobraniem?
Podobnie jak w przypadku standardowych usług, możesz liczyć na kolejną próbę doręczenia przez kuriera lub odebrać paczkę z oddziału. Jeśli nie zostanie ona odebrana, wraca do sprzedawcy. Musisz jednak wiedzieć, że przesyłka za pobraniem staje się Twoją własnością na skutek zawartej umowy, więc pojawia się obowiązek zapłaty.
Sprzedawca, który wysyła do ciebie paczkę za pobraniem, w przypadku jej nieodebrania może zażądać od ciebie zapłaty za:
- koszty przesyłki uwzględniające również zwrot;
- magazynowanie towaru;
- zamówiony towar, gdy jest on produktem sezonowym, personalizowanym lub z krótką datą ważności.
Nieodebranie paczki od kuriera w przypadku przesyłek za pobraniem i nieuregulowanie należności może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. W skrajnej sytuacji sprzedawca może wejść z Tobą na drogę sądową. Nie warto ponosić zbędnego ryzyka.
Istnieje wyjątek, w którym masz pełne prawo nie odebrać przesyłki pobraniowej. Jest nim odstąpienie od umowy, zanim paczka za pobraniem do Ciebie trafi. W takiej sytuacji nie musisz nawet czekać na kuriera podejmującego próbę dostarczenia przesyłki. Jedyną opłatą, z jaką trzeba się liczyć jest koszt przesyłki i jej zwrotu, którymi sprzedawca zostanie obciążony przez kuriera.
Czy istnieje obowiązek odbioru uszkodzonej paczki?
Na koniec warto omówić sytuację, w której nieodebranie paczki od kuriera jest dozwolone, a niekiedy wręcz wskazane. Chodzi o podejrzenie uszkodzenia przesyłki, o którym może świadczyć naderwanie folii ochronnej, silne wgniecenia ścian kartonu, podobnie jak ślady otwierania przesyłki. Kiedy paczka wzbudzi Twoje podejrzenia, nie przyjmuj jej od kuriera lub pokwituj odbiór z prośbą o otwarcie przesyłki w obecności dostawcy.
Zwłaszcza w przypadku przesyłki pobraniowej kurier nie powinien odmówić ci tej możliwości. Niezależnie od tego, czy winę można przypisać kurierowi, czy ponosi ją sprzedawca, spisz protokół dotyczący uszkodzeń, który później pomoże ci w skutecznej reklamacji.
Podsumowując: nieodebranie przesyłki od kuriera oznacza kolejną próbę doręczenia, a w razie niepowodzenia, gdy kurier znów nie zastanie Cię w domu, taką paczkę można znaleźć w lokalnym oddziale przewoźnika co najmniej przez kilka dni. Zwrot przesyłki do nadawcy wiąże się z obowiązkiem zapłaty. W przypadku przesyłek pobraniowych sprzedawca ma prawo domagać się od ciebie dodatkowych opłat, o ile nie odstąpisz od umowy przed doręczeniem przesyłki. Z kolei, gdy dostrzeżesz znamiona uszkodzenia, nieodebranie paczki jest słuszne.