Prowadzenie własnego biznesu w Polsce niekiedy wydaje się być wyzwaniem. Czasem nawet najlepsza koncepcja biznesowa od samego początku nie przynosi wymarzonych efektów i przychodów. Tymczasem początkujący przedsiębiorcy muszą myśleć nie tylko o własnym utrzymaniu i rozwoju biznesu, ale o wielu innych kwestiach, w tym finansowych. Mimo to istnieje rozwiązanie dla e-commerce, które pomaga „przetestować” handel w sieci. Jest nim działalność nierejestrowana. Chcesz dowiedzieć się czym ona jest? Na czym polega? Kto może ją założyć? Dlaczego dobrze sprawdza się u progu własnego e-biznesu? Przeczytaj nasz tekst!
Spis treści
Na czym polega działalność nierejestrowana?
Działalność nierejestrowana to swego rodzaju furtka prawna pozwalająca legalnie prowadzić działalność gospodarczą bez jej rejestracji. Możliwość jej prowadzenia określa ustawa Prawo przedsiębiorców będąca częścią tak zwanej „Konstytucji Biznesu” uchwalonej w 2018 roku.
Osoby wykonujące działalność nierejestrowaną płacą podatek dochodowy, ale nie muszą uiszczać składek ubezpieczeniowych. Oczywiście z rozwiązania można skorzystać tylko w wybranych przypadkach.
Warunki prowadzenia działalności nierejestrowanej:
- Przychód nieprzekraczający 50% minimalnego wynagrodzenia w danym miesiącu – aktualnie płaca minimalna wynosi 3490 zł brutto, ale już 1 lipca sięgnie 3600 zł brutto. Oznacza to maksymalny przychód brutto dla działalności nierejestrowanej odpowiednio 1745 zł oraz 1800 zł miesięcznie.
- Podatek dochodowy od osób fizycznych – musi zostać uwzględniony w rocznym rozliczeniu PIT. Obecnie jego wysokość w pierwszym progu wynosi 12%, jednak osoby czerpiące dochody również z innych źródeł muszą liczyć się ewentualnie z wpadnięciem w drugi próg podatkowy, czyli 32%.
- Samodzielne prowadzenie działalności – nierejestrowana działalność nie może być prowadzona w ramach spółki, natomiast dozwolone jest zatrudnianie pracowników.
- Brak pozwoleń – rozwiązanie pozwala prowadzić w ten sposób wyłącznie działalność, która nie wymaga dodatkowych pozwoleń, takich jak licencje i koncesje.
- Ewidencjonowanie przychodów – taki obowiązek istnieje, chociaż działalność nierejestrowana nie wiąże się z koniecznością prowadzenia księgowości, nawet w wariancie uproszczonym.
Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną musi wystawiać swoim klientom rachunki, choćby z tego względu, że stanowią one ewentualny dowód zakupu w przypadku zwrotu lub reklamacji towaru. Na rachunku nie znajduje się numer NIP, bo firma nie jest zarejestrowana. Zamiast tego w dokumencie należy umieścić swoje dane osobowe – imię i nazwisko oraz numer PESEL.
Wyjątkiem od powyższej reguły są klienci biznesowi, którym prawdopodobnie będzie zależało na otrzymaniu faktury. Wówczas właściciel działalności nierejestrowanej może wystawić fakturę bez VAT, co oznacza w praktyce, że kwota brutto będzie równała się kwocie netto. Ponadto niektóre towary i usługi mogą wymagać ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej, dlatego przed startem działalności, warto się upewnić czy będzie Ci ona potrzebna.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadząc działalność nierejestrowaną, posługiwać się nazwą firmy, a także identyfikacją wizualną, a nawet prowadzić działania reklamowe. W końcu to wszystko jest bardzo istotne z punktu widzenia budowania marki, zwłaszcza gdy działalność dotyczy sklepu internetowego.
Kto może rozpocząć działalność nierejestrowaną?
Działalność nierejestrowaną może prowadzić praktycznie każdy, pod warunkiem, że zmieści się we wspomnianym limicie dochodów, uzależnionym od minimalnego wynagrodzenia. Kolejny warunek to brak prowadzenia działalności i gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.
Co ciekawe, działalność nierejestrowaną mają prawo podjąć osoby pracujące na etacie, jak również bezrobotne, zarejestrowane w Urzędzie Pracy. W przypadku tej drugiej grupy należy jednak pamiętać, by nie podpisywać umów cywilnoprawnych, a jedynie wystawiać dokumenty sprzedaży.
Dlaczego działalność nierejestrowana to dobry pomysł na start e-biznesu?
Działalność nierejestrowana jest często traktowana jako dodatkowe źródło przychodu. Z tego rozwiązania korzystają między innymi drobni usługodawcy, na przykład fryzjerzy, kosmetyczki czy „złote rączki”. Ta nietypowa forma prowadzenia działalności stała się również ciekawą opcją dla osób planujących swój własny biznes związany ze sprzedażą internetową.
Dlaczego sprzedaż w Internecie w ramach działalności nierejestrowanej to dobry pomysł?
- Ograniczone koszty – rozpoczęcie handlu w sieci nie jest kosztowne, bo sklep internetowy, hosting lub konto na platformie marketplace nie generują wydatków porównywalnych do składek ZUS.
- Pilotaż – start biznesu w formie działalności nierejestrowanej pozwala na sondowanie rynku. Przez kilka miesięcy można się przekonać, czy proponowany przec Ciebie towar znajdzie nabywców.
- Handel rękodziełem – dzięki działalności nierejestrowanej handel w sieci mogą prowadzić osoby, które proponują własne rękodzieło, lecz przynajmniej na początku nie zamierzają tworzyć biznesu na szeroką skalę.
- Brak ryzyka – w tradycyjnej działalności ze względu na składki i obowiązek podatkowy każdy kolejny miesiąc bez wysokiej sprzedaży stanowi zwiększone ryzyko, że biznes się nie powiedzie i przyniesie straty.
- Oszczędność czasu – rozpoczynając sprzedaż w sieci w formie działalności nierejestrowanej, możesz uniknąć niepotrzebnej biurokracji, skomplikowanej księgowości i comiesięcznego lub kwartalnego rozliczania przychodów.
Handel w sieci praktycznie nie jest możliwy bez sprawnych dostaw towaru do klientów. Prywatni użytkownicy, w tym drobni przedsiębiorcy prowadzący działalność nierejestrowaną chętnie poszukują oszczędności i wybierają Sendit, gdzie mogą liczyć na znacznie niższe koszty wysyłek produktów do klientów.