Prowadzenie firmowego konta w social mediach, takich jak Facebook, LinkedIn czy Instagram, dziś wydaje się być obowiązkowym punktem strategii marketingowej każdej firmy. Nie są to jednak jedyne serwisy społecznościowe, które z powodzeniem funkcjonują w internetowej przestrzeni. Czy warto założyć konto firmowe na TikTok? Jakie korzyści daje konto firmowe na Twitter, a jakie na Snapchat?
TikTok i Snapchat to serwisy społecznościowe kojarzone raczej z niepokornymi nastolatkami, niż z poważnym biznesem. Nieco inaczej w tym zestawieniu wygląda Twitter, na którym często można znaleźć ciekawe wpisy różnych firm czy marek osobistych, poruszające tematykę branżową w oficjalny lub nieco bardziej miękki sposób. Czy warto uwzględniać wymienione wyżej serwisy społecznościowe w strategii marketingowej firmy?
Spis treści
TikTok – co to? Charakterystyka serwisu
TikTok jest chińską aplikacją umożliwiającą przesyłanie krótkich video (max. 1 minuta), przerabianych w dowolny sposób dzięki wykorzystaniu narzędzi do montażu. Użytkownicy TikToka mogą komentować filmiki oraz dodawać reakcję “lubię to” do tych, które spodobały się najbardziej. Przy pomocy TikToka można także wymieniać się wiadomościami z innymi użytkownikami. Aplikacja TikTok powstała w 2016 roku w Chinach. Od 2017 roku gwałtownie zyskuje na popularności, osiągając pierwsze pół miliarda użytkowników w 2018 roku. Tylko w styczniu 2021 roku TikTok został pobrany aż 62 mln razy, co sprawia, że poważnym zaniedbaniem biznesowym byłoby nie skorzystanie z fenomenu tej aplikacji.
Snapchat – co to? Krótki opis
Snapchat powstał w 2011 roku jako komunikator internetowy, który umożliwia wysyłanie w czasie rzeczywistym filmów (max. 10 sekund) i zdjęć, na które można nakładać podpisy i rysunki. Dostępność filmu lub zdjęcia to doba, a po odtworzeniu ulegają one samodestrukcji i znikają. W 2021 roku Snapchat ma ponad 500 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, a wzrost jego popularności sprawił, że komunikatorem internetowym jako narzędziem marketingowym zainteresowały się również firmy. Aktywną reklamę umożliwia im choćby funkcja Discover.
Twitter – co to jest? Co trzeba wiedzieć?
Twitter jest amerykańską platformą społecznościową, której content tworzą sami użytkownicy. Z tego powodu nazywa się go często serwisem informacyjnym. Publikacje mają ograniczoną ilość znaków i ograniczają się do krótkich notek informacyjnych, pod którymi tworzą się dyskusje. W 2021 roku miesięczna liczba użytkowników Twittera wynosi 340 milionów.
Przeczytaj także: Jak prowadzić profil firmowy na Instagramie?
Działania marketingowe na TikToku – co możesz zyskać?
Krótkie wideo, pozwalające wchodzić w interakcję z obserwującymi, mogą być także skutecznym narzędziem marketingowym, a więc sposobem na pozyskanie nowych klientów. Tym bardziej, że ułatwia to nam sam TikTok, podsuwając użytkownikowi filmy o tematyce podobnej do oglądanych przez niego wideo. Jak wykorzystać tę wiedzę w przypadku profilu firmowego?
Oprócz reklam sponsorowanych, marki mogą wykorzystać najpopularniejsze trendy TikTokowe do dzielenia się z obserwującymi na przykład historiami z życia firmy, poradami, branżowymi inspiracjami czy w kreatywny sposób zaprezentować oferowane przez siebie produkty lub usługi. Liczy się oryginalność, pomysłowość i przede wszystkim – autentyczność, która dziś jest wyznacznikiem sukcesu wielu firm.
Co zyska twoja firma, prowadząc działania marketingowe na TikToku?
- poszerzenie grupy odbiorców – TikTok jest przede wszystkim aplikacją młodych ludzi, ale to nie znaczy, że nie korzystają z niego także starsi. Obie grupy odbiorców potraktuj poważnie i zaprezentuj im swoje usługi lub produkty, rozróżniając jedynie sposób prezentacji na starszych i młodszych;
- przekierowanie ruchu na twoją witrynę – personalizując konto na TikTok i uzupełniając je o linki do twojej witryny, a także umieszczając własny hashtag w publikacjach wzbudzisz zainteresowanie swoją marką i przekierujesz użytkownika na swoją stronę internetową;
- współpraca z influencerem – niektórzy twierdzą, że influencerzy to plaga naszych czasów. Nie zgadzamy się z tym, mało tego! Uważamy, że współpraca z influencerami jest czystą korzyścią zarówno dla nich, jak i dla firm, które z nimi współpracują. Influencer marketing jest nową odsłoną marketingu szeptanego, potężnego narzędzia, dzięki któremu w jednej chwili firmy mogą zaistnieć lub zginąć w odmętach internetu. Nie lekceważ tej potęgi!
Przeczytaj także: Jak prowadzić profil firmowy na LinkedIn?
Działania marketingowe na Snapchat
Wyjątkowość Snapchata opiera się na ulotnych, krótkich filmach, które po odtworzeniu znikają z sieci. Jak więc wykorzystać potencjał tego serwisu do tworzenia skutecznego marketingu? Twój sukces zależy przede wszystkim od zrozumienia i wyczucia zasad publikacji, a także od prawidłowego zidentyfikowania grupy docelowej, do której będziesz prowadzić komunikację.
Aby działania marketingowe na Snapchacie były sprawne i skuteczne, muszą być prowadzone w oparciu o przemyślaną strategię. W zależności od tego, co sprzedajesz lub jakie usługi oferujesz, zastanów się, jak w oryginalny sposób zaprezentować to za pomocą krótkiego wideo. Skuteczne działanie uwzględnia wspomnianą już wcześniej autentyczność, realną wartość dla użytkownika oraz wpływ na jego emocje, dzięki czemu chętniej identyfikuje się z twoją marką. Celem działań marketingowych na Snapchacie może być na przykład zbudowanie zasięgu marki w sieci i stworzenie dla niej przestrzeni do komunikacji z określoną grupą odbiorców.
4 cechy dobrych działań marketingowych na Snapchacie:
- refleks – działaj szybko i reaguj błyskawicznie na pojawiające się trendy. Pamiętaj, że komunikacja na Snapchat odbywa się na zasadzie „tu i teraz”. O spóźnialskich nikt nie będzie pamiętać;
- fantazja – wypracuj własny schemat działania i bądź kreatywny. Publikowane przez ciebie treści powinny wyróżniać się spośród tysięcy podobnych, ponieważ od tego m.in. zależy powodzenie działań marketingowych na Snapchacie;
- autentyczność – bądź naturalny w tym co robisz i autentyczny w komunikacji, jaką prowadzisz. Nie staraj się być na siłę profesjonalny w działaniach, a szybko zauważysz, jak bardzo twoi obserwujący doceniają autentyczność marki;
- zabawa – przede wszystkim baw i w ten sposób angażuj obserwujących. Snapchat został stworzony właśnie do tego, dlatego jeśli planujesz publikację sztywnych treści reklamowych, nie uda ci się zbudować zaangażowania odbiorców, ani poszerzyć zasięgów marki w sieci.
Przeczytaj także: Czym jest content marketing i dlaczego warto go uwzględnić w prowadzeniu firmy?
Twitter Marketing – jak „ćwierkać” z sukcesem?
Działania marketingowe na Twitterze można przyrównać do kulki śniegu. Jeśli się ją dobrze popchnie, zamieni się w potężną kulę śniegową, wchłaniającą wszystko, co napotka po drodze. Jeśli jednak kulkę pcha się nieumiejętnie, rozpadnie się już na starcie i zniknie w zaspie internetowego śniegu.
Komunikacja za pomocą Twittera pozwala skracać dystans między komunikującym a odbiorcami, dzięki czemu chętnie wchodzą oni w dyskusję z ulubionymi markami. ALE – nie traktuj Twittera jako źródła samo promocji. W ten sposób szybko stracisz zainteresowanie obserwujących i zniechęcisz ich do skorzystania z usług twojej firmy.
Jak wykorzystać potencjał Twittera w marketingu? Oto kilka sposobów:
- profil firmy – im więcej danych o swojej firmie uzupełnisz, tym więcej szans na przekierowanie ruchu z Twittera na swoją stronę zyskasz. Nieco bardziej powściągliwie postąp w przypadku zdjęcia profilowego i nie umieszczaj w nim loga firmy. Zdjęcie na przykład osoby prowadzącej profil firmowy na Twitterze skróci dystans pomiędzy marką, a odbiorcami i da im poczucie rozmowy z człowiekiem, a nie firmą samą w sobie;
- link do profilu na Twitterze w innych kanałach komunikacji – umieść link do twitterowego profilu firmy na swojej stronie internetowej, blogu, w newsletterze i wszędzie tam, gdzie na co dzień twoi klienci mają kontakt z twoją firmą. W ten sposób zwiększysz liczbę obserwujących profil na Twitterze, a więc i zasięgi samego profilu;
- rodzaj komunikacji powinien być użyteczny – inaczej profil twojej firmy nie będzie wydawał się na tyle interesujący, aby go obserwować. Dlatego nie umieszczaj na nim bezpośrednich reklam swoich produktów czy usług, a raczej skup się na tym, aby twoja komunikacja niosła za sobą jakąś wartość dla użytkownika. Mogą to być na przykład branżowe treści o nowinkach czy bolączkach, interesujące zdjęcia albo filmy wideo;
- stań się profesjonalistą – profesjonaliści różnych branż często wypowiadają się na Twitterze na tematy szumnie poruszane przez resztę zainteresowanych branżą. Wyrażają swoje zdanie, wchodzą w interakcję z obserwującymi, albo wchodzą w dyskusję z innymi profesjonalistami branży, oznaczając ich w swoich tweetach za pomocą symbolu „@”. Dlatego koniecznie obserwuj na bieżąco, co dzieje się w twojej branży i trzymaj rękę na twitterowym pulsie.
Tylko od ciebie zależy, czy zechcesz wprowadzić swoją firmę w świat mediów społecznościowych i skorzystać z tego, co one oferują. Faktem jest, że portale społecznościowe są dziś komunikacyjną potęgą, która umiejętnie wykorzystana może zdziałać wiele dobrego zarówno dla firm, jak i dla marek osobistych. Pytanie, „czy dla mojej firmy/branży” znajdzie się miejsce na tym akurat serwisie społecznościowym zastąp pytaniem „jak mogę wykorzystać tę społeczność, aby przynieść korzyść firmie” i nie wahaj się po nią sięgnąć.