Sprzedawanie używanych ubrań czy przedmiotów w sieci to świetne źródło dodatkowego przychodu. Niestety, kupujący nie zawsze są uczciwi. Warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które umożliwią Ci zachowanie bezpieczeństwa transakcji i uniknięcie oszustw. To proste kwestie, które pozwolą Ci zredukować stres związany ze sprzedawaniem w Internecie!
Wiosna jest w pełni, niedługo nadchodzi lato. Dla wielu osób to dobry czas na weryfikację zawartości garderoby czy odświeżenie domu. Podczas wiosenno-letnich porządków często można znaleźć wiele rzeczy, które już od dawna nie były używane przez domowników, ale wciąż mogą komuś się przydać. Sprzedaż w sieci to świetna okazja, aby pozbyć się tych przedmiotów i zarazem dorobić sobie nieco grosza do domowego budżetu.
Aby uniknąć stresu związanego ze sprzedażą w sieci i upewnić się, że transakcja przebiegnie bezpiecznie po obu stronach, warto pamiętać o kilku prostych zasadach.
Spis treści
Weryfikuj kupujących!
Jeśli sprzedajesz za pośrednictwem mediów społecznościowych, warto zerknąć na profil kupującego i sprawdzić, czy jest aktywnym użytkownikiem danej platformy. Wprawdzie niektórzy korzystają z platform społecznościowych tylko do kupowania lub sprzedawania rzeczy, jednak jeśli dana osoba ma już za sobą kilka transakcji, zdecydowanie świadczy to na jej korzyść. Z drugiej strony, jeśli Twoim przedmiotem zainteresowane jest konto założone wczoraj lub oferujące podejrzanie wysoką cenę, warto zachować ostrożność.
Zwracaj uwagę na podejrzanie dobre oferty!
Ktoś jest bardzo zainteresowany Twoim przedmiotem i chce kupić tę rzecz „na już”, a nawet da za nią więcej pieniędzy niż oczekujesz, ale potrzebuje, abyś zarejestrował konto w konkretnym banku lub na konkretnym portalu płatniczym? Albo może chce, abyś najpierw wysłał określoną ilość pieniędzy, aby mógł Tobie zapłacić? To najprawdopodobniej oszustwo. Zwracaj uwagę na wszelkie próby przeniesienia korespondencji poza portal, na którym sprzedajesz, czyli np. skrzynka pocztowa czy SMS-y.
W życiu zdarzają się różne przypadki, ale jeśli ktoś próbuje Cię przekonać, że naprawdę nietypowa sytuacja uniemożliwia mu dokonanie zakupu w formie proponowanej przez Ciebie, najlepiej zrezygnować z tej transakcji. Nie daj się wciągnąć w dodatkową korespondencję, zwłaszcza jeśli będzie ona miała charakter emocjonalny – od „chorych córek” po „dziecko marzące o tym prezencie”, lub jeśli kupujący będzie akcentował, że zależy mu na czasie – „muszę mieć to już na jutro”. Wszystkie takie kwestie powinny wzbudzić w Tobie podejrzenia co do rzeczywistych intencji drugiej osoby.
Nie bój się poprosić o przedpłatę!
Przedpłata to świetny pomysł w przypadku transakcji zawieranych przez osoby, które się nie znają. Jeśli jesteś sprzedawcą z udokumentowaną historią transakcji i dobrą reputacją na danej platformie, możesz poprosić kupującego o dokonanie przedpłaty na Twoje konto bankowe lub BLIK-iem, zanim nadasz przesyłkę. Jeśli nie wyrazi on na to zgody, możecie umówić się na wysłanie przesyłki za pobraniem. Dzięki temu druga osoba będzie mogła opłacić zamówienie w momencie, gdy fizycznie je dostanie do ręki i upewni się, że wszystko jest w porządku.
Generuj samodzielnie listy przewozowe i etykiety wysyłkowe!
Niezależnie od tego, czy umówicie się na płatność za pobraniem, czy na konto bankowe, pamiętaj, aby samodzielnie generować wszelkie listy przewozowe czy etykiety wysyłkowej. Nie zgadzaj się na to, aby kupujący je generował. Jeśli uzgodniliście, że to on będzie odpowiedzialny za opłacenie przesyłki, dolicz tę kwotę do ogólnej wartości zakupu – szczególnie w przypadku płatności za pobraniem. Dzięki temu będziesz mieć wszystko pod kontrolą i unikniesz sytuacji, że kupujący wygeneruje zwykłą etykietę zamiast „pobraniowej”. Oczywiście, wyjątkiem od zasady są zaufane platformy typu Vinted, które automatycznie generują etykiety do naklejenia na przesyłkę.
Korzystaj ze sprawdzonych platform!
Sprzedawanie na sprawdzonych platformach typu Allegro, OLX czy Vinted umożliwi Ci szybkie dotarcie do kupujących, o ile będziesz przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa i nie przenosić korespondencji z kupującym poza te portale. Dobrze sprawdza się również sprzedaż na portalach społecznościowych typu Facebook czy Instagram, gdzie można dodatkowo zweryfikować tożsamość osoby kupującej, ale z zastrzeżeniem, że warto trzymać się swojego wypracowanego procesu i nie zmieniać go na niczyje prośby – nawet te najbardziej emocjonalne.
Nie zapomnij o zaufanych partnerach logistycznych. Nadawanie przesyłek za pomocą portalu Sendit.pl umożliwi Ci wysyłanie zamówień pod wszystkie adresy w Polsce i za granicą. Przejrzyste koszty i wiele firm kurierskich dostępnych na jedno kliknięcie sprawiają, że logistyka staje się niezwykle prosta, niezależnie od tego, czy kupujący preferuje InPost, DHL czy może Pocztę Polską.
Reasumując, sprzedaż w sieci może na pierwszy rzut oka wydawać się trudna, ale trzymając się tych kilku zasad wspomnianych wyżej, zachowasz bezpieczeństwo i zapewnisz dodatkowe wpływy do domowego budżetu.