Niepasujący rozmiar, źle dobrany kolor, nie ten model telefonu, o jakim marzył obdarowany… Powodów, dla których chcemy zwrócić zakupiony w Internecie prezent, może być wiele. Warto jednak wiedzieć, że zwracając towar kupiony online w odpowiednim terminie, nie musimy podawać przyczyny. Jak łatwo zrobić zwrot prezentów, które nie przypadły do gustu naszym bliskim lub nam samym? Podpowiadamy!
Spis treści
Jak zwrócić nieudany prezent? Terminy
W przypadku sprzedaży przez Internet prawo gwarantuje nam możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przesyłki. To termin minimalny – wiele e-sklepów, szczególnie w okresie świątecznym, wydłuża ten czas do 30 lub nawet 60 dni. Informację na temat tego, jaki termin zwrotu obowiązuje w danym sklepie, znajdziemy bez trudu na jego stronie WWW lub w aplikacji mobilnej.
Warto jednak podkreślić, że w ciągu wspomnianych wyżej ustawowych 14 dni musimy tylko zgłosić sprzedającemu, że chcemy zwrócić zakupiony produkt. Takie zgłoszenie najczęściej polega na wysłaniu formularza zwrotu towaru lub wypełnieniu formularza udostępnionego przez sklep online. Po dokonaniu zgłoszenia mamy kolejne 14 dni na odesłanie produktu do sklepu. W istocie więc na odesłanie towaru mamy aż 28 dni od jego otrzymania. Z kolei sprzedawca ma 14 dni od otrzymania przesyłki zwrotnej na to, by zwrócić środki na nasze konto.
Oprócz terminów przy dokonywaniu zwrotu należy zwrócić uwagę na stan i opakowanie produktu. Towar, który zwracamy, nie może nosić śladów użytkowania, nie musi się jednak znajdować w oryginalnym opakowaniu. Prawo pozwala więc na przymierzanie ubrań czy butów zakupionych w sieci, ale bez odrywania metek, jeśli nie jest to konieczne do dokonania przymiarki. W przypadku prezentów wiele będzie zależeć od polityki zwrotów przyjętej przez dany sklep, ale jeśli chcemy mieć pewność, że zwrot zostanie uznany, lepiej pozostawić metkę przy produkcie, a także zachować oryginalne opakowanie.
Jakich prezentów nie możesz zwrócić?
Pewne towary – mimo że zakupione w Internecie – nie podlegają prawu zwrotu. Są to m.in. produkty spożywcze o krótkim terminie przydatności do spożycia, towary personalizowane (np. z zegarek z grawerem czy koszulka ze spersonalizowanym na życzenie klienta nadrukiem), produkty niepodlegające zwrotom ze wzgl. higienicznych (np. bielizna, soczewki kontaktowe czy inne produkty w zapieczętowanym opakowaniu), czasopisma (z wyjątkiem prenumeraty) czy też gry komputerowe, nagrania dźwiękowe lub filmy w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte.
Zwracać nie można także biletów na koncerty, do kina czy opłaconych pobytów w hotelu, jeśli został wyraźnie wskazany dzień lub okres świadczenia usługi. Zazwyczaj instytucje takie oferują jednak możliwość zrealizowania pobytu w innym terminie lub wymiany biletów – warto to jednak sprawdzić przed zakupem. Zwykle nie jest tu możliwy zwrot gotówki np. za niewykorzystane bilety na koncert. Wyłączone z prawa zwrotu są również usługi, które od razu zostały w pełni wykonane za zgodą konsumenta. Mowa tu np. o dokonanych z góry opłatach za serwisy tj. Spotify czy Netflix – po wykupieniu subskrypcji na dany okres nie ma możliwości jej zwrotu.
Nietrafiony prezent? Zwróć go z Sendit.pl!
Z platformą wysyłkową Sendit.pl możesz łatwo zwrócić zarówno prezenty zakupione dla swoich bliskich, jak i te otrzymane. Wystarczy założyć bezpłatne konto w serwisie, żeby sprawdzić dostępne opcje przesyłek i porównać ceny. Jednym z najczęściej wybieranych i zdecydowanie najwygodniejszych sposobów odesłania nietrafionych prezentów jest nadanie ich w paczkomacie lub paczko-punkcie, skąd zostaną odebrane przez kuriera i dostarczone z powrotem do e-sklepu.
Dostępna na platformie Sendit.pl usługa paczkomat-kurier oferowana przez InPost to gwarancja szybkiego i terminowego dostarczenia przesyłki. Nadając paczkę z Sendit.pl, masz możliwość śledzenia jej na każdym etapie jej podróży dzięki pełnemu trackingowi. Przesyłki InPostu są odbierane z paczkomatów i paczko-punktów każdego dnia o określonej godzinie i dostarczane do nadawcy w kraju standardowo w ciągu 48h. Szybka dostawa oznacza dla zwracającego produkt szybszy zwrot środków za zakupy, warto zatem skorzystać z tej opcji.
Jak zwrócić prezent z Sendit.pl?
Po założeniu konta w serwisie należy podać dane nadawcy i odbiorcy, a także wymiary paczki. Po wybraniu przewoźnika pozostaje jeszcze opłacenie zamówienia, np. poprzez szybki przelew lub BLIK, oraz wydrukowanie listu przewozowego, który trzeba nakleić na paczkę. Tak przygotowaną przesyłkę wystarczy już nadać w paczkomacie lub paczko-punkcie lub skorzystać ze standardowej usługi kurierskiej. To duża zaleta korzystania z serwisu Sendit.pl– paczkę możesz bowiem nadać w taki sposób, jaki jest dla Ciebie najwygodniejszy. Możesz zaczekać na przyjazd kuriera, a możesz skorzystać z opcji paczkomat-kurier, czy punkt-kurier. Sieć paczkomatów i paczko-punktów jest tak rozbudowana, że z łatwością znajdziesz jeden z nich np. na swojej trasie do pracy lub szkoły.
Jeśli chodzi o opłatę za przesyłkę zwrotną do sklepu internetowego, warto wiedzieć, że jej koszt ponosi zazwyczaj sprzedawca, choć wiele zależy od polityki zwrotów w danym e-sklepie. Najczęściej sprzedawca ponosi koszt przesyłki zwrotnej do wysokości odpowiadającej najtańszej dostępnej w danym sklepie metodzie dostawy. Możesz więc liczyć na to, że wraz ze zwrotem środków za odesłane produkty otrzymasz również zwrot kosztów przesyłki.
Początek roku to czas, w którym e-sklepy notują szczególnie dużo zwrotów – a to wszystko za sprawą nietrafionych prezentów, które są odsyłane z prośbą o wymianę lub zwrot środków. Jeśli i Tobie zdarzyło się kupić lub otrzymać nie do końca udany prezent – nie obawiaj się zrobić zwrotu. Skorzystaj z uprawnień każdego e-konsumenta i nadaj wygodnie paczkę dzięki platformie Sendit.pl.