Do corocznego święta wyprzedaży pozostało jeszcze całkiem sporo czasu. W 2020 roku Czarny Piątek wypada 27 listopada, a wyprzedażowe ostatki, czyli Cyber Monday – 30 listopada. Mimo to e-sklepy, które zamierzają przyłączyć się do wyprzedażowego szaleństwa, już teraz rozpoczynają do niego przygotowania. O czym trzeba pamiętać, szykując sklep internetowy na Black Friday?
Spis treści
Historia Black Friday i Cyber Monday w pigułce
Black Friday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, a jego historia sięga XIX wieku, gdy w ostatni czwartek listopada prezydent Abraham Lincoln ustanowił Święto Dziękczynienia. Opowieści o genezie święta wyprzedaży jest naprawdę wiele. Jedna z nich mówi o przyciągających tłumy paradach, organizowanych przez amerykańskie miasta dzień po Święcie Dziękczynienia. Na paradach miały okazję zaprezentować się lokalne i ogólnokrajowe sklepy, ale również domy towarowe, dla których był to doskonały pretekst do reklamy. W późniejszym czasie parady zaczęto kojarzyć z nieoficjalnym rozpoczęciem sezonu na przedświąteczne zakupy, a sklepy, by przyciągnąć klientów, obniżały ceny towarów – taka praktyka trwa do dziś.
Na przestrzeni kilkudziesięciu lat Black Friday zyskał globalny charakter i przeniósł się na rynek europejski, gdzie rozszerzono go również o Cyber Monday. Dlaczego? Dlatego, że w 2005 roku, gdy święto zyskiwało na popularności w krajach europejskich, nie każdy miał jeszcze dostęp do szybkiego łącza internetowego w domu, więc zakupy wyprzedażowe robiono w poniedziałek, korzystając z internetu służbowego.
Black Friday na świecie i w Polsce – liczby
W Polsce i na całym świecie najbliższy Black Friday wypada 27 listopada 2020 roku. Największy szczyt aktywności wśród kupujących online w Czarny Piątek sklepy internetowe odnotowują tuż po rozpoczęciu wyprzedaży, czyli chwilę po 00:00, a następnie w godzinach od 8:00 do 10:00 oraz po 17:00, gdy konsumenci wracają po pracy do domów. Według analityków portalu Black-Friday.Global, którzy śledzą od kilku lat tendencje towarzyszące zakupowemu szaleństwu w Polsce i na świecie, w czasie Black Friday przeciętnie kupujemy 4 przecenione produkty na osobę.
Zależność między e-sklepem a klientem: Czarny Piątek
W ciągu roku klienci, którzy dokonują zakupów w określonym e-sklepie, wyrażają tym samym pewną lojalność wobec sprzedawcy i pokazują, że jego biznes jest atrakcyjny dla odbiorcy. W dniu Black Friday to sprzedawca ma szansę wykazać się wobec swoich klientów i zaoferować im w zamian za lojalność – atrakcyjne obniżki cen produktów. Powinni o tym pamiętać zwłaszcza właściciele sklepów online z elektroniką, modą oraz kosmetykami, ponieważ to te kategorie przodują wśród najchętniej wybieranych podczas Black Friday i Cyber Monday.
Dlaczego e-sklepy powinny przygotowywać się do Black Friday z tak dużym wyprzedzeniem?
Od strony konsumenta, jedynym przygotowaniem do wyprzedażowego weekendu jest zgromadzenie środków finansowych oraz ukierunkowanie zakupowych potrzeb na konkretne produkty lub kategorie produktów.
E-sklepy oraz serwisy sprzedażowe, które planują przyłączyć się do wyprzedażowego święta, przygotowania muszą rozpocząć znacznie wcześniej. I nie mamy tu na myśli jedynie kampanii reklamowej oraz obniżenia cen produktów. Podstawą sukcesu w Black Friday jest dla e-sklepów właściwie przygotowane zaplecze techniczne oraz posprzedażowe. Dlatego chcąc wziąć udział w Black Friday oraz Cyber Monday, jako właściciel sklepu internetowego musisz przygotować listę czarnych scenariuszów i odpowiednio zabezpieczyć się przed nimi. Co może pójść nie tak? Wszystko, choćby nawet ładowanie witryny sklepowej dłużej niż 3 sekundy…
E-sklep vs. Black Friday – to musisz koniecznie sprawdzić!
Po przygotowaniu wszystkich czarnych scenariuszy, pora na skonfrontowanie ich z rzeczywistością i możliwościami technicznymi e-sklepu. O czym musisz pamiętać?
Choćby o serwerach, które mimo sprawnego działania na co dzień, mogą nie udźwignąć dużego ruchu jednego dnia. Upewnij się, że serwery twojego e-sklepu nadążą za wzmożonym ruchem i nie padną w szczycie największej aktywności zakupowej.
Przetestuj również proces składania zamówienia w twoim sklepie online. Postaw się w roli konsumenta i krok po kroku przeklikaj całość, aby upewnić się, że wszystkie części składowe – opłaty, koszyk zakupowy, opcja dostawy, informacja o zamówieniu – działają nie tylko poprawnie, ale także są zrozumiałe dla odbiorcy.
Kolejną kwestią jest witryna e-sklepu. I nie chodzi tu tylko o jej odbiór wizualny, ale przede wszystkim o prezentację sprzedawanych produktów. Sprawdź, czy wszystkie opisy produktowe są kompletne i zawierają najważniejsze dla klienta informacje, a także czy wyszukiwanie ich na stronie jest proste. Pamiętaj, że w wyprzedażowym pędzie klienci twojego e-sklepu, jeśli szybko nie odnajdą interesujących ich produktów, mogą uciec do sklepów konkurencji.
Jeśli w ramach marketingu przed wyprzedażowego planujesz rozdać swoim klientom kody rabatowe, które mogą wykorzystać podczas Black Friday lub Cyber Monday, koniecznie przetestuj proces ich wprowadzania oraz naliczania przez e-sklep.
Na koniec jedna z ważniejszych rzeczy – stan magazynu. Nie chodzi tu o uzupełnienie go po brzegi produktami, ale o komunikację magazynu z twoją stroną internetową. Sprawdź, czy informacja o liczbie produktów dostępnych w magazynie aktualizuje się na bieżąco na stronie produktowej. Nic nie irytuje tak bardzo, jak zakup produktu po okazyjnej cenie, którego nie ma w magazynie.
Porzucone koszyki zakupowe
Wnikliwe przeglądanie oferty e-sklepu i dodawanie do koszyka zakupowego produktów, a potem brak finału w postaci transakcji, to chleb codzienny wielu sklepów internetowych. Nie inaczej bywa podczas wyprzedaży w Black Friday i Cyber Monday. Dlaczego tak się dzieje? Być może potencjalny klient znalazł ten sam produkt za lepszą cenę w innym sklepie, albo finalnie rozmyślił się tuż przed zakupem. Czasami jednak zwyczajnie coś go rozproszyło podczas realizacji zamówienia i zapomniał o dokonaniu zakupu. Wtedy z pomocą przychodzą maile, w których możesz przypomnieć klientom o czekającym na nich, zapełnionym koszyku zakupowym. Nie bój się mailingu, ani wiadomości utrzymanej w żartobliwym tonie. Według informacji, zawartych w najnowszym raporcie ‘merce.com, średni współczynnik porzuconych koszyków w Polsce wynosi około 80 proc.! Jeśli wykorzystasz dostępne narzędzia marketingowe i sprawisz, że chociaż część porzucających zakupy na twojej stronie wróci by je dokończyć, możesz mówić o sukcesie w e-commerce.
Dostawa e-zakupów – jak zorganizować ją w Black Friday?
Zaplecze logistyczne w sklepie internetowym to kolejny punkt na liście “to do”, jeśli zamierzasz przystąpić do grona czarno piątkowców i liczysz na sukces finansowy. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2020” do czynników, które skłaniają użytkowników do częstszego robienia zakupów online, aż 57 proc. internautów zaliczyło “niskie koszty dostawy”. Co więcej – dla 37 proc. ankietowanych zniechęcające jest długie oczekiwanie na dostawę produktów, a 30 proc. badanych rezygnuje z zakupów w konkretnym e-sklepie ze względu na wysokie koszty dostawy. Nie oszukujmy się, mimo wyprzedażowego szaleństwa i polowania na nalejpsze okazje w sieci, konsumenci oczekują niskich cen i szybkiej obsługi również pod względem dostawy towaru. Dlatego przed Black Friday koniecznie usprawnij logistykę twojego e-sklepu, współpracując i korzystając z narzędzi, udostępnianych przez platformę technologiczną Sendit.pl. Dzięki temu nie tylko zaoferujesz konsumentom niskie koszty wysyłki oraz wybór pomiędzy kilkoma wiodącymi na rynku Przewoźnikami, ale także wyposażysz swój e-sklep w narzędzia, które pomogą ci zwyczajnie ogarnąć wszystkie zamówienia i nadania. Prostą obsługę zamówień zapewni na przykład wtyczka WooCommerce, o której więcej dowiesz się z naszego artykułu poniżej.
Przeczytaj także: WooCommerce w twoim e-sklepie – jak zacząć?
Podsumowanie
Zarówno dla konsumentów, jak i dla e-sklepów, Black Friday i Cyber Monday oznaczają co innego. Dla tych pierwszych wyprzedażowe szaleństwo to szansa na zakup wymarzonego produktu po znacznie niższej cenie. Z kolei sklepy internetowe, dzięki Black Friday, mogą nie tylko zaznaczyć swoją obecność w e-commerce, ale również poszerzyć grono klientów i wykazać się lojalnością wobec stałych odbiorców. Pamiętaj, że rzadko kto odnosi sukces w handlu online, zabierając się za coś z doskoku. Najczęściej to ciężka, systematyczna praca przynosi upragnione efekty, dlatego nie zapominaj o swoich klientach także w ciągu roku.