Zarządzanie produktami, magazynem, dostawami, sprzedażą i innymi pojawiającymi się aspektami własnego e-sklepu to – zwłaszcza dla początkujących – naprawdę trudny orzech do zgryzienia. Dlatego chcąc prowadzić dochodowy biznes z pewnością szukasz sposobu na ogarnięcie wszystkiego przy pomocy jednego narzędzia. Takie możliwości dają platformy sklepowe. Jaką platformę sklepową wybrać, kiedy korzystać z platformy sklepowej i jak one w ogóle działają?
Spis treści
Krajowy handel idzie w kierunku e-commerce
Systematyczny spadek liczby sklepów stacjonarnych i jednoczesny wzrost liczby sklepów internetowych nie pozostawiają złudzeń. Handel online coraz bardziej ukorzenia się w naszym życiu i coraz częściej jest dla wielu biznesów furtką do przetrwania, zwłaszcza w czasie trwającej od marca 2020 pandemii COVID-19. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce prawie 12 tys. nowych sklepów online, a w 2021 roku tylko w styczniu ich liczba wyniosła blisko 44,5 tys. (dane z raportu ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020”). Chęć zakupów online wyrażają też sami konsumenci, co doskonale wyrażają coroczne raporty Gemius o E-commerce w Polsce: w 2018 roku 56 proc. internautów zadeklarowało kupowanie online, w 2019 roku było to już 62 proc., a w 2020 roku – 73 proc. internautów. Dlatego o biznesach, które przeniosły swoją działalność do sieci oraz o tych, które dopiero w niej powstaną, można powiedzieć w prost, że trafiły na e-commerce’ową żyłę złota. To, ile będą w stanie z niej wyciągnąć, zależy od wielu czynników. A jednym z tych czynników jest właściwa platforma sklepowa, na której zdecydują się postawić swój biznes.
Platforma sklepowa – rodzaje platform, kiedy z nich korzystać?
Dostępne systemy sklepowe działają na dwa sposoby – niektóre trzeba zainstalować na własnym serwerze (inaczej platforma Open-Source), a niektóre nie, ponieważ działają w obrębie internetowej platformy sklepowej (inaczej platforma SaaS lub abonamentowa). Od twoich wymagań i oczekiwań względem prowadzonej e-działalności zależy zakresu funkcji, oferowanych przez platformę sklepową. Poniżej w skrócie wyjaśniamy różnice między platformami sklepowymi Open-Source oraz SaaS.
Platforma SaaS
- sprawdzi się w przypadku początkujących e-biznesów;
- właściciel biznesu nie jest właścicielem sklepu zbudowanego na platformie, a jedynie go wynajmuje;
- jest prosta w obsłudze i bardzo intuicyjna;
- można ją szybko skonfigurować i wdrożyć, a wsparcie techniczne zapewnia dostawca platformy;
- w prosty sposób integruje się ze wszystkim tym, czego potrzebujesz do prowadzenia biznesu w sieci: z firmami kurierskimi, brokerami kurierskimi, Google Analytics, systemami płatności, itd;
- w zależności od tego, jaki pakiet wybierzesz, możesz spodziewać się różnych dodatków wspomagających prowadzenie biznesu – np.: kampanii, kuponów, czy landing page.
Platforma Open-Source
- sprawdzi się w przypadku, gdy właściciel e-biznesu chce mieć własny, niezależny sklep, planuje ekspansję na rynki zagraniczne i zna podstawy e-commerce;
- właściciel biznesu jest też właścicielem sklepu i może go rozwijać wedle upodobań oraz zmieniać jego wygląd;
- duża ilość dostępnych wtyczek i integracji;
- właściciel ma wpływ na optymalizację sklepu i jego pozycjonowanie SEO;
- właściciel ma dostęp do kodu źródłowego strony i może go edytować w razie potrzeby;
- konfiguracja i wdrażanie zmian są trochę bardziej skomplikowane, dlatego jeśli właściciel nie ma wiedzy programistycznej, trzeba za nie zapłacić programistom.
Platformy sklepowe w Polsce – którą wybrać?
Właściciele biznesów mają do wyboru 5 najpopularniejszych platform sklepowych, na których mogą budować i rozwijać swój e-biznes. Poniżej wymieniamy je wraz z funkcjonalnościami, jakie oferują.
Platforma sklepowa WooCommerce
Platforma sklepowa WooCommerce (Open-Source) to bezpłatne rozszerzenie WordPressa, pozwalające zarządzać sprzedażą z poziomu CMS’a. Największymi zaletami WooCommerce są przede wszystkim dostępność wielu wtyczek rozbudowujących sklep oraz możliwość przypisywania sprzedawanych produktów do kilku kategorii, celem uniknięcia duplikatów. Kolejną zaletą WooCommerce jest możliwość zainstalowania wtyczki SEO, dzięki której twój sklep internetowy dostosuje się na poziomie podstawowym do wymagań SEO. Platforma WooCommerce pozwala także korzystać z różnych rozwiązań kurierskich, logistycznych czy międzynarodowych płatności.
Platforma sklepowa Shoper
Platforma sklepowa Shoper (SaaS) umożliwia obsługę podstawowych metadanych e-sklepu, czyli optymalizację title i description. Najważniejszymi zaletami w kategorii e-commerce są tu łatwa integracja płatności, prosta konfiguracja logistyczna oraz przestronny panel administracyjny. Oprócz tego dzięki Shoperowi zyskasz możliwość integracji z Allegro oraz miejsce na tysiące produktów w twoim e-sklepie.
W ramach Apaczka.pl:
Platforma sklepowa PrestaShop
Platforma sklepowa PrestaShop (Open-Source) jest darmowa, a jej działalność możesz rozszerzać za pomocą różnych wtyczek. Zaletą PrestaShop jest przede wszystkim łatwość rozbudowywania integracji z zewnętrznymi systemami, na przykład brokerami kurierskimi, systemami księgowymi, systemami płatności, magazynami. Panel użytkownika jest intuicyjny i prosty w obsłudze, a właściciel e-sklepu może dostosować go do swoich potrzeb.
W ramach Apaczka.pl:
Platforma sklepowa Shoplo
Platforma sklepowa Shoplo (SaaS) to niezwykle proste w obsłudze narzędzie, które umożliwi właścicielom e-sklepów dostęp do wbudowanych integracji logistycznych i płatności, uzyskanie rozbudowanych raportów sprzedażowych, obsługę wielu wersji językowych e-sklepu oraz intuicyjny kreator tworzenia sklepu. W cenie abonamentu platformy sklepowej Shoplo właściciel e-sklepu otrzyma także stałą pomoc techniczną przy użytkowaniu platformy.
W ramach Apaczka.pl:
Platforma sklepowa Magento
Platforma sklepowa Magento to otwarte oprogramowanie sklepu internetowego, posiadające ogromne możliwości i funkcjonalności. Użytkownik tej platformy sklepowej może skorzystać z rozbudowanego systemu raportowania i analizy, z systemu płatności, a także w prosty sposób zarządzać produktami w e-sklepie. Co więcej, Magento pozwala na prowadzenie kilku sklepów jednocześnie i w tym samym czasie, a także na zarządzanie nimi przy użyciu jednego panelu. Ta platforma sklepowa obsługuje również urządzenia mobilne, co w obecnych czasach wydaje się niezwykle ważną funkcjonalnością.
Zarządzaj aukcją internetową bezpośrednio z magazynu e-sklepu. BaseLinker
BaseLinker to system do integracji wielu platform e-commerce, umożliwiający wystawianie produktów e-sklepu na internetowych aukcjach, bezpośrednio z magazynu sklepu internetowego. Dzięki temu rozwiązaniu możesz też konfigurować Przewoźników i nadawać wiele paczek jednocześnie. Dodatkowo dzięki tej integracji wystawisz faktury – pojedynczo lub masowo, rachunki oraz porównać ceny konkurencji, dzięki czemu będziesz w stanie stworzyć atrakcyjniejszą ofertę cenową dla swoich produktów.
W ramach Apaczka.pl:
- Integracja: BaseLinker
Podsumowanie
Wybór właściwej platformy sklepowej zależy tylko od budżetu, jakim dysponujesz oraz twoich preferencji i wymogów w zakresie prowadzenia e-sprzedaży. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce, dobrym wyborem będą platformy abonamentowe (SaaS), z których możesz zrezygnować jeśli nie spełnią twoich oczekiwań. Są one także prostsze w obsłudze i nie wymagają specjalnych zdolności programistycznych. Biznesy, które już funkcjonują w sieci, wymagają znacznie bardziej rozbudowanych rozwiązań i znają swoje potrzeby, mogą skorzystać z platform typu Open-Source.