Bez kolejek do kasy, szybko i wygodnie, a często również taniej niż w sklepach stacjonarnych – tak kupuje się prezenty świąteczne przez Internet. Nic dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się zamówić upominki dla najbliższych w sieci. Warto jednak pamiętać, że końcówka listopada i grudzień to gorący okres dla firm kurierskich. Kiedy zatem zamówić prezenty, by mieć gwarancję ich dostawy przed świętami?
Spis treści
Szczyt paczkowy – kiedy przypada?
Jak podaje jedna z największych firm kurierskich działających na polskim rynku, DHL Express, szczyt paczkowy zaczyna się już w połowie listopada i trwa aż do świąt Bożego Narodzenia. W tym okresie średnia dzienna liczba nadawanych przesyłek jest nawet o 40% większa niż w trzecim kwartale roku. Dodatkowo ciągły rozwój branży e-commerce również generuje wzrost liczby przesyłek kurierskich – nawet o 25% rok do roku. Wszystko to sprawia, że przed świętami łatwiej o opóźnienia w dostawach. Choć przewoźnicy starają się dostosować do zwiększonego zapotrzebowania na transporty, zatrudniając dodatkowych pracowników czy wydłużając godziny pracy magazynów, część z nich z góry informuje o dłuższych, niż standardowe, terminach dostaw. Stąd, jeszcze przed wyborem metody dostarczenia paczki, warto sprawdzić na stronie konkretnego kuriera lub firmy przewozowej terminy gwarantowanych dostaw. Pozwoli nam to uniknąć przykrych niespodzianek.
Jaką przesyłkę wybrać?
Na, to kiedy dotrą do nas zamówione pod choinkę prezenty, mamy wpływ jeszcze na etapie składania zamówienia w e-sklepie. Zazwyczaj możemy wybierać pomiędzy różnymi formami dostawy, a sklep podaje przybliżony czas dostarczenia paczki. Oprócz klasycznej dostawy kurierem pod drzwi, popularne są również przesyłki do automatów paczkowych lub punktów odbioru oraz paczki wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wybierając sposób dostawy, weźmy pod uwagę nie tylko jej termin, ale również względy praktyczne, np. możliwość odbioru zamówienia o dowolnej godzinie z paczkomatu, zamiast oczekiwania w domu na kuriera.
Dodatkowo zwróćmy uwagę na możliwość śledzenia paczki po numerze nadania – jest to obecnie standard, jeśli chodzi o większość firm kurierskich. Posiadając numer nadania, możemy na bieżąco monitorować status przesyłki i w razie ewentualnych problemów od razu skontaktować się z przewoźnikiem. Istotną kwestią jest też możliwość łatwego zwrotu towaru w przypadku, gdy nie spełnia on naszych oczekiwań. Wiele sklepów oferuje możliwość bezpłatnego nadania paczki zwrotnej i upraszcza procedurę zwrotu, rezygnując z papierowych formularzy. Jeśli jednak okaże się, że musimy wysłać zwrot we własnym zakresie, warto skorzystać z usług platformy Sendit.pl. Umożliwia ona porównanie ofert wielu przewoźników i wybranie najatrakcyjniejszej pod względem ceny i warunków dostawy. Nadanie paczki jest szybkie i proste, wymaga jedynie założenia bezpłatnego konta w serwisie.
Kiedy zamówić prezenty?
Zamawiając prezenty na święta Bożego Narodzenia, lepiej nie zwlekać do ostatniej chwili. I nie chodzi tu jedynie o możliwość wystąpienia opóźnień w dostawach, ale także o brak dostępności wybranych produktów. Sprzedawcy internetowi używają często określeń „czas wysyłki” i „czas dostawy”. Wbrew pozorom nie oznaczają one tego samego. Czas wysyłki to okres potrzebny sprzedającemu na przygotowanie zamówienia, spakowanie go i nadanie u kuriera, natomiast czas dostawy liczymy od momentu przekazania paczki firmie kurierskiej. Powinniśmy więc do czasu wysyłki dodać czas dostawy, by wiedzieć, kiedy realnie otrzymamy swoje zamówienie. Wybierając prezenty, zwracajmy zatem uwagę na dostępność konkretnych towarów – najlepiej, by miały one status „dostępny od ręki”. Informacja przy produkcie „u partnera” oznacza, że sprzedający musi najpierw złożyć zamówienie u dystrybutora lub w innym sklepie i dopiero po jego otrzymaniu będzie mógł je do nas wysłać.
Kolejnym ważnym aspektem jest to, skąd będzie wysyłany zamówiony przez nas prezent. Jeśli kupujemy w sklepie zagranicznym, powinniśmy zrobić to odpowiednio wcześniej, ponieważ paczki zagraniczne zwykle mają dłuższe terminy dostawy. Ponadto warto dokładnie sprawdzić, czy paczka nie płynie do nas np. z Chin, bowiem w takim wypadku termin jej dostarczenie może się wydłużyć nawet do kilku tygodni. Na koniec, weźmy poprawkę na zasady pracy firm kurierskich, które pracują jedynie w dni robocze – terminy dostawy również liczone są więc w dniach roboczych.
Jak szybko wysłać prezent kurierem?
Wiemy już, co wpływa na szybkość dostawy prezentów zamówionych w sklepach internetowych. A co w sytuacji, gdy to my chcemy wysłać prezenty do rodziny lub przyjaciół? By zrobić to szybko i sprawnie, wystarczy skorzystać z platformy wysyłkowej Sendit.pl. Pozwala ona na bezpłatne porównanie oferty różnych przewoźników i wybór najkorzystniejszej. Z Sendit w kilku prostych krokach nadasz paczkę i będziesz mógł śledzić jej status, a w razie ewentualnych problemów z dostawą pomożemy Ci je rozwiązać. Ze swojej strony powinieneś pamiętać jedynie o właściwym zapakowaniu paczki (kompletny poradnik znajdziesz na naszej stronie) i sprawdzeniu poprawności danych adresowych odbiorcy. By mieć pewność, że prezent dotrze do adresata przed Wigilią, nadaj paczkę z kilkudniowym wyprzedzeniem. Jeśli wysyłasz prezent za granicę, czas ten powinien być jeszcze nieco dłuższy.
Zamawiając prezenty gwiazdkowe przez Internet, weźmy pod uwagę, że grudzień to szczególny okres w roku zarówno dla e-sklepów, jak i firm kurierskich. Aby mieć pewność, że paczki znajdą się w Wigilię pod choinką, najlepiej zamówić je co najmniej tydzień wcześniej. Można też skorzystać z podpowiedzi samych sprzedawców, którzy często informują na swoich stronach, do kiedy najpóźniej możemy złożyć zamówienie, by mieć gwarancję otrzymania produktów przed świętami. A jeśli sami planujemy wysłać do kogoś prezent, skorzystajmy ze sprawdzonej platformy wysyłkowej Sendit.pl, która porówna za nas oferty różnych przewoźników i pomoże w wyborze najlepszej.
[1] Dane ze strony: https://dhlexpress.pl/szczyt-paczkowy-jak-sie-przygotowac/.