Wielkie święto wyprzedaży to najczęściej również wielki festiwal zwrotów towaru. Na jakich zasadach można oddawać produkty do sklepu? Z czym się wiąże zwrot towaru? Czy wszystko zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy, czy ustawowe prawo może nam pomóc? Czy możesz zwrócić towar przy wsparciu dowolnego przewoźnika? Które produkty nie podlegają reklamacji? O tym wszystkim piszemy dzisiaj.
Spis treści
Co najczęściej zwracamy po Black Friday i dlaczego?
Jak pokazuje badanie Allegro, aż jedna trzecia konsumentów sądzi, że może coś spontanicznie kupić podczas najbliższego Black Friday, a większość osób planuje wydać od 200 do 500 złotych. Nic więc dziwnego, że w przypadku zakupów podczas sezonu wyprzedaży często dochodzi do zwrotu towaru. Co więcej, ze statystyk Santander Banku wynika, że ponad połowa badanych Polaków uznaje prawo do bezpłatnego zwrotu towaru za najbardziej przydatne ułatwienie podczas kupowania w sieci.
W tym roku z okazji Black Week konsumenci najczęściej planują kupować produkty z kategorii moda, elektronika czy uroda. Co więcej, jak wskazuje badanie Allegro, co czwarty klient będzie polował na prezenty świąteczne. Wszystko to sprawia, że sprzedawcy mogą się spodziewać zwiększonej liczby reklamacji związanych np. ze złym rozmiarem produktu czy problemami z elektroniką, ale również pytań o zwrot produktu w przypadku, gdy nie spodoba się on obdarowanemu pod choinką.
Prawo konsumenta do zwrotu – jak to wygląda?
Niektóre sklepy proponują nawet do 100 dni na zwrot towaru, co daje możliwość wygodnego skorzystania z promocji na wyprzedażach i dokonanie zwrotu po świętach. Domyślnie jednak każdy konsument ma 14 dni (dwa tygodnie) od dnia zakupu na odstąpienie od niego bez podania przyczyny. Sklep powinien mieć opisaną na stronie procedurę związaną ze zwrotem. Inaczej będzie wyglądała ona w przypadku, gdy będziesz składać reklamację, a inaczej, gdy po prostu skorzystasz z prawa konsumenta do zwrócenia produktu.
Niektóre sklepy załączają od razu formularz zwrotu razem z przysyłanym produktem, inne udostępniają go na swojej stronie lub po kontakcie mailowym z działem obsługi klienta. Taki formularz z reguły należy uzupełnić o informacje takie jak: numer zamówienia i jego datę, dane klienta, numer konta bankowego, na który sklep ma dokonać przelewu, a także szczegóły związane z produktem – nazwę, cenę, przyczynę zwrotu. Tej ostatniej nie musisz podawać, ale to może być cenna informacja dla sklepu. Według reguł prawa, sprzedawca jest zobowiązany do natychmiastowego zwrotu pieniędzy i ma na to maksymalnie 14 dni od momentu otrzymania poprawnie wypełnionej informacji od kupującego. Czasami sklep może zaproponować wymianę towaru, szczególnie w przypadku zakupów, gdzie problemem jest błędny rozmiar.
Black Friday – zwroty towaru w sklepie online w praktyce
Możliwość zwrotu towaru zakupionego przez Internet jest zazwyczaj regulowana nie tylko przez przepisy konsumenckie, ale również wewnętrzny regulamin obowiązujący w danym sklepie, doprecyzowujący niektóre kwestie. Przykładowo, sprzedawcy mogą prosić o wygenerowanie etykiety wysyłkowej przez ich stronę i korzystanie z usług konkretnego przewoźnika. W takim regulaminie określane są również kwestie takie jak to, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Okazjonalnie może pojawić się również informacja, że produkty kupione w konkretnej sekcji (np. bielizna) nie są objęte prawem do zwrotu.
Po zorientowaniu się w regulaminie danego sklepu konsument powinien postępować zgodnie z wytycznymi określonymi w nim, aby skutecznie reklamować produkt i skorzystać z prawa do bezpłatnego zwrotu – o ile takowe jest dostępne w sklepie. W przypadku jego braku istotna dla konsumenta będzie cena przesyłki zwrotnej. Wtedy warto skorzystać z usługi Sendit.pl, która umożliwia błyskawiczne porównanie oferty przewoźników na przesyłkę o konkretnych parametrach. Wystarczy wejść na stronę i podać informacje takie jak waga czy rozmiar paczki, którą planujemy nadać, aby uzyskać informację o dostępności transportu. Przesyłkę wygodnie nadasz w punkcie lub automacie paczkowym.
Sprawdź PROSTE ZWROTY od Sendit.pl.
Pamiętaj, że sklepy wymagają, aby przesyłka ze zwrotem była skierowana pod konkretny adres. To oznacza, że nie możesz nadać paczki do punktu czy automatu paczkowego.
Jak zwrócić towar zakupiony w sklepie stacjonarnym?
Towar zakupiony w sklepie stacjonarnym można zwrócić bezpośrednio w lokalu, chociaż warto sprawdzić, czy istnieją obostrzenia związane z koniecznością oddania towaru w sklepie, w którym został zakupiony. Jeśli tak jest, a dojazd do tego konkretnej lokalizacji jest trudny lub niemożliwy, zawsze można skorzystać z prawa zwrotu w formie przesyłki.
W jakim stanie powinien być zwracany towar?
Towar, który zwracasz, powinien być idealnie nienaruszony, najlepiej byłoby, jakby był w oryginalnym opakowaniu. Nie zawsze to jest możliwe, jednak najistotniejsze jest, aby na produkcie nie było śladów użytkowania lub zniszczeń. Nie zwrócisz więc pogniecionej lub upranej sukienki, chociaż w przypadku odklejenia fabrycznego szkła ochronnego od ekranu telefonu nie powinno być problemu z przyjęciem zwrotu. W przypadku wątpliwości czy pytań warto skontaktować się bezpośrednio ze sklepem – większość sprzedawców podchodzi do tematu rozsądnie i jeśli zwrot nie będzie możliwy, zaoferują wymianę produktu lub rabat na kolejne zakupy w firmie.