Logistyka w e-sklepie, czyli magazynowanie i dystrybucja towaru do Klientów, to kluczowy element prowadzenia sklepu internetowego. Od jej organizacji zależy nie tylko jakość świadczonych przez nas usług, ale także wzrost obrotów generowanych przez e-sklep. Jak powinna wyglądać logistyka e-sklepu i jak ją zorganizować?
Ten artykuł jest drugą częścią cyklu “Sprzedaż w sieci. Jak zacząć?”. Z kolejnych artykułów dowiesz się także, jak powinna wyglądać strona internetowa e-sklepu, dlaczego SEO jest niezbędne do prowadzenia e-biznesu oraz o skuteczności marketingu w sklepie online.
Przeczytaj także: Sprzedaż w sieci. Jak zacząć? Krok 1: strona internetowa
Spis treści
Dlaczego logistyka jest ważna dla e-sklepu? Ostatnia mila
Aż 87 proc. kupujących w sieci uważa, że szybkość i jakość dostawy zamówienia ma wpływ na ich pozytywną decyzję zakupową. Aby zrozumieć, jak bardzo ważna jest dobrze zorganizowana logistyka sklepu internetowego – nazywana także ostatnią milą, najlepiej wczuć się w rolę kupującego. Dla konsumentów zamawiających w e-sklepie – oprócz atrakcyjnego produktu za atrakcyjną cenę, liczy się także szybkość otrzymania zamówienia. Jeśli będzie usatysfakcjonowany obsługą, nie tylko powróci do e-sklepu w przyszłości, ale też poleci go innym. Dlatego organizacja procesu dostaw zamówionego towaru do klienta powinna zapewnić mu jak najszerszy wybór cen za przesyłkę, sposobów dostawy, a także dodatkowych opcji jak np. śledzenie przesyłek czy płatność za pobraniem.
Z kolei dla właścicieli e-sklepów dobrze zorganizowana logistyka to przede wszystkim zminimalizowanie kosztów, prostota i intuicyjność w realizacji oraz opiece nad zamówieniami, a także atrakcyjność dla konsumentów.
Dostawa zamówienia – wiele opcji wyboru
Kupujący w sieci cenią sobie zakupy online przede wszystkim za dostępność 24/7 i szeroki asortyment produktowy. Równie ważna jest dla nich także szybka i tania dostawa zamówienia do domu. Dlatego zakładając sklep internetowy zyskasz wielu Klientów, zapewniając im kilka możliwości dostawy zakupów – nie tylko kurierem, ale też np do maszyn paczkowych. Różnorodność jest ważna także podczas wyboru firmy kurierskiej, która ma dostarczyć zamówienie. Jak to zrobić?
Możesz oczywiście podpisać umowy z kilkoma Przewoźnikami, poszerzając w ten sposób listę firm kurierskich w twoim e-sklepie i dając wybór odwiedzającym cię Klientom. Zdecydowanie prostsze i wygodniejsze będzie jednak podpisanie umowy z brokerem kurierskim, takim jak sendit.pl. Broker usług kurierskich nie tylko skupia w jednym miejscu dostęp do kilku wiodących firm kurierskich w kraju, ale również oferuje niższe stawki za ich usługi oraz rozwiązania technologiczne w postaci wtyczek, dzięki którym zorganizowanie logistyki w e-sklepie i zapanowanie nad nią odbywa się przy pomocy jednego panelu.
Przeczytaj także: Dlaczego warto korzystać z usług brokera kurierskiego?
Wsparcie techniczne – łatwiejsze zarządzanie wysyłką towarów
Zorganizowanie kilku opcji dostawy zamówień to nie wszystko. Niezwykle ważne jest także narzędzie, z pomocą którego będziesz obsługiwać ruch w koszykach zakupowych. Strony internetowe, zbudowane na WordPress, w prosty sposób można przekształcić w funkcjonalny, intuicyjny sklep internetowy, za pomocą jednej wtyczki. Od wielu lat WooCommerce cieszy się największym zainteresowaniem wśród właścicieli e-sklepów, a jej liczne wersje umożliwiają dowolne modyfikowanie sklepów internetowych tak, by nie tylko zwiększyć wydajność pracy i spełnić oczekiwania konsumentów, ale też zwiększyć zyski e-sklepu. O samej wtyczce więcej przeczytasz w artykule WooCommerce w twoim e-sklepie – jak zacząć? .
Pozytywne doświadczenie zakupowe
Pozytywne doświadczenie zakupowe Klientów jest budowane nie tylko przez jakość sprzedawanych przez ciebie produktów czy dobrą obsługę, ale również przez doskonale zorganizowaną ostatnią milę e-sklepu. Doręczenie przesyłki do rąk Odbiorcy i to, w jaki sposób się ono odbyło, ma ogromny wpływ na postrzeganie sklepu internetowego oraz obsługującej go firmy kurierskiej. Dlatego – jeśli masz taką możliwość – zmaksymalizuj ilość udogodnień konsumenckich, związanych z odbiorem przesyłek: zapewnij możliwość płacenia za pobraniem, darmowy zwrot, a nawet – wysoką jakość opakowań paczek, dzięki czemu towar dotrze do Klienta nieuszkodzony.
Przeczytaj także: Najlepsze praktyki w E-commerce, czyli dlaczego w e-sklepie potrzebny jest mechanizm zwrotów?