Od 1 stycznia 2021 roku w Polsce oraz w krajach należących do Unii Europejskiej zostanie wprowadzony w życie podatek od plastiku. Jakie znaczenie będzie miał on dla branży kurierskiej?
Spis treści
Podatek od plastiku – o co chodzi?
Na posiedzeniu Rady Europejskiej, zakończonym 21 lipca 2020 roku przyjęto m.in. konkluzje dotyczące wprowadzenia nowego podatku, celującego w zasilenie budżetu Wieloletnich Ram Finansowych i Funduszu Odbudowy. Tzw. podatek od plastiku ma zachęcić państwa UE do wprowadzenia systemów segregacji odpadów oraz odzyskiwania tworzyw sztucznych – aż 80 centów zapłacą one za każdy kilogram plastiku, który po zużyciu w produkcji nie został poddany recyklingowi.
Nowy podatek ma obowiązywać na zasadzie “ten kto zanieczyszcza – płaci”. Zmobilizuje to państwa członkowskie do większej dbałości o środowisko naturalne, co bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości naszego życia. Na razie w sferze domysłów i prognoz pozostaje to, które z unijnych państw zdecydują się zapłacić podatek od plastiku z własnego budżetu, a które nałożą go na barki producentów. Jeśli ten drugi scenariusz się spełni, za produkty opakowane w plastik podczas zwykłych zakupów konsumenci zapłacą więcej.
Ograniczenie wykorzystywania plastiku w handlu oraz gastronomii to jednak nic nowego. Już od pewnego czasu można zauważyć spadek wykorzystywania np. plastikowych słomek, sztućców czy reklamówek w sklepach oraz restauracjach. Zamiast plastiku, do użytku wprowadzane są produkty i opakowania papierowe. Te powolne zmiany są motywowane decyzją Parlamentu Europejskiego, na podstawie której od 2021 roku na terenie Unii Europejskiej ma obowiązywać całkowity zakaz stosowania przedmiotów z plastiku jednorazowego, czyli takiego, którego nie da się ponownie wykorzystać. Teraz rezygnacja z plastiku lub korzystanie z plastiku nadającego się do recyklingu będzie koniecznością, jeśli państwo będzie chciało uniknąć płacenia wysokich podatków.
Plastik w branży kurierskiej
Wprowadzenie i egzekwowanie nowego podatku będzie odczuwalne także dla branży kurierskiej. Mowa tutaj choćby o foliopakach, chroniących przesyłkę przed wilgocią, czy folii stretch, wykorzystywanej do pakowania wielkogabarytowych przesyłek. Póki co, zmianę w tym temacie zapowiada DPD. Firma chce wycofać się z darmowej możliwości zamówienia plastikowych materiałów do pakowania przesyłek i wprowadzić za nie opłatę.
Co Nadawcy przesyłek mogą zrobić, by ograniczyć produkcję plastiku? Na przykład wykorzystywać papier do wypełnienia paczek, a przesyłki nadawać w pudełkach z kartonu, pochodzących z recyklingu. Już teraz w ten sposób postępują znane marki modowe i nie tylko, szerząc wśród swoich Klientów ideę zero waste i pokazując, jak dbać o środowisko naturalne.
Idea zero waste
Idea zero waste dąży do maksymalnego zmniejszenia produkcji odpadów na kilku etapach: produkcji, zakupów, użytkowania oraz zagospodarowania odpadów. Aby żyć w zgodzie z naturą wcale nie trzeba wiele – wystarczy mieć przy sobie torbę materiałową idąc po zakupy, korzystać z bidonu na wodę zamiast plastikowych butelek, wykorzystywać zakupione jedzenie do końca aby nic się nie zmarnowało, a w sklepie – nie brać potwierdzenia płatności kartą, jeśli faktycznie go nie potrzebujemy.