Jeśli praca na etacie przestaje Ci wystarczać, chcesz spróbować czegoś nowego, albo sprawdzić się w nowej roli, możesz założyć firmę jednoosobową. Założenie działalności gospodarczej da Ci szansę na szybszy rozwój, nabycie nowych umiejętności, a w perspektywie także lepsze zarobki. Jaki pomysł na biznes wybrać w 2023 r.? Podpowiadamy, które branże rokują dobrze nawet w czasach niepewności ekonomicznej.
Spis treści
Na początek… działalność nierejestrowa
Założenie jednoosobowej działalności nie jest trudne, warto jednak wiedzieć, że istnieje jeszcze jedna możliwość – działalność nierejestrowa. Polskie prawo pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej bez rejestracji, np. sprzedaży w Internecie, w niewielkim wymiarze. Warunkiem jest, by przychód z takiej działalności nie przekraczał miesięcznie 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (w pierwszej połowie 2023 r. będzie to 1745 zł miesięcznie, w drugiej – 1800 zł miesięcznie). Obecnie trwają prace nad zmianami w prawie – planowane jest zwiększenie tego limitu do 75% płacy minimalnej. W takiej sytuacji kwoty maksymalne wynosiłyby: 2257 zł do 30 czerwca 2023 r. i 2700 zł w drugiej połowie 2023 r.
Firmę jednoosobową może prowadzić każda osoba fizyczna (nawet niepełnoletnia). Co do zasady, dotyczy ona większości branż – wyjątkiem będą te rodzaje działalności, których prowadzenie wymaga koncesji, zezwolenia lub wpisu do odpowiedniego rejestru albo takich, które zostały wyłączone na mocy innych przepisów. W związku z tym bez rejestracji nie można świadczyć np. usług księgowych, detektywistycznych, organizować imprez turystycznych czy sprzedawać alkoholu.
Prowadząc działalność nierejestrową, nie musisz opłacać składek ZUS ani odprowadzać podatku VAT, nie masz też obowiązku prowadzenia pełnej księgowości. Powinieneś natomiast prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży i wystawiać faktury lub rachunki na żądanie kupującego. Przychody z działalności nierejestrowej trzeba też rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36. Jak więc widać, może to być dobry sposób na rozpoczęcie biznesu, pozwalający na sprawdzenie, czy warto rozwijać dany pomysł, zakładając „zwyczajną” działalność gospodarczą.
Pomysły na własny biznes w 2023 roku
2022 rok upłynął pod znakiem wojny na Ukrainie, kryzysu energetycznego i wysokiej inflacji. W 2023 r. te problemy nie znikną, a dołączyć do nich może jeszcze prognozowane spowolnienie gospodarcze. Jeśli myślisz o własnej firmie, przyjrzyj się zatem branżom, które – według prognoz ekspertów i badań rynku – będą się rozwijać pomimo recesji, a także tym, które mogą na niej skorzystać. Jednym z takich pewniaków jest branża e-commerce, która mocno zyskała na pandemii i nadal dynamicznie się rozwija. Badania prowadzone przez Izbę Gospodarki Elektronicznej pokazują, że już ponad 30% Polaków uważa, że przeniesienie zakupów do Internetu to najlepsza możliwa strategia na czas kryzysu.[1] Warto także zwrócić uwagę na usługi świadczone osobiście, na które zawsze jest popyt. Ciekawą opcją mogą być też produkty niszowe, np. wykonywane ręcznie torebki czy biżuteria.
Sklep internetowy z używaną odzieżą znanych marek
To pomysł wykorzystujący nie tylko popularność e-commerce, ale również najnowsze trendy w tej branży. Jednym z nich jest tzw. re-commerce, czyli sprzedaż produktów z drugiej ręki, które zostały odświeżone lub naprawione. Może to być chociażby używana odzież znanych marek w dobrych cenach – butiki z tego rodzaju asortymentem szybko zyskują popularność w sieci. Ten trend wpisuje się świetnie w oczekiwania najmłodszego pokolenia konsumentów, czyli tzw. generation Z, któremu zależy na bardziej przemyślanych i ekologicznych zakupach. Sprzedaż możesz rozpocząć na platformie typu Allegro, a kiedy skala działalności się zwiększy – założyć własny sklep internetowy. W przypadku sprzedaży odzieży duże znaczenie będą też miały media społecznościowe, które pozwolą na zbudowanie wokół sklepu zaangażowanej społeczności.
Usługi wirtualnego asystenta
W związku z upowszechnieniem się pracy zdalnej podczas pandemii wirtualni asystenci zyskali na popularności. Wiele firm decyduje się na nawiązanie współpracy z osobami, które – pracując ze swojego domu – pomogą im w sprawach administracyjnych, tj. wystawianie faktur, przygotowanie umów, organizacja delegacji czy kontakt z biurem księgowym. Zaletą tego typu działalności jest z pewnością duża elastyczność: pracujesz wtedy, kiedy możesz i w takim wymiarze, jaki ustaliłeś ze zleceniodawcą. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w ten sposób pracować dla kilku firm jednocześnie. Jak zacząć? Na początku stwórz dobre CV oraz portfolio opisujące wcześniej zdobyte doświadczenia, a następnie zacznij aktywnie poszukiwać zleceń, np. poprzez grupy na Facebooku czy portale ogłoszeniowe.
Biznes koszulkowy
Sprzedawanie koszulek z nadrukiem może wydawać się banalne, ale w rzeczywistości to całkiem dobry pomysł na biznes. Nie wymaga on dużych nakładów finansowych, a marże na t-shirtach są spore i sięgają nawet 50% ceny. Samo wykonanie nadruku nie jest trudne – możesz skorzystać z usług print on demand albo znaleźć firmę, która specjalizuje się w nadrukach na tkaninach. Kluczem jest dobry projekt i określenie swojej grupy docelowej. Koszulki to produkt na tyle uniwersalny, że jest w czym wybierać: możesz zaprojektować t-shirty dla miłośników jogi, pracujących w IT, amatorów kotów albo świeżo upieczonych tatusiów. Dobrze też wiedzieć, że w przypadku takiej działalności możesz skorzystać z tzw. dropshippingu. W tym modelu zarówno produkcją, jak i magazynowaniem oraz wysyłką koszulek zajmuje się zewnętrzna firma, a Twoim zadaniem jest wyłącznie wypromowanie swoich produktów i zbieranie zamówień.
Usługi transportowe
Czujesz się pewnie za kółkiem i masz auto do dyspozycji? Możesz zatem rozpocząć pracę jako kierowca taksówki – zapotrzebowanie na takie usługi jest spore, szczególnie w większych miastach. Najprostszym sposobem na rozpoczęcie takiej działalności jest współpraca z jedną z firm oferujących przejazdy w aplikacji, tj. Uber, Bolt czy Free Now. Wymagana jest tutaj ważna licencja taksówkarska, ale firmy pomagają swoim kierowcom w jej zdobyciu. Alternatywą może być też ride-sharing, czyli przejazdy współdzielone z innymi pasażerami. Najpopularniejszych narzędziem do poszukiwania chętnych na wspólne dojazdy do pracy czy dłuższe wyprawy są aplikacje tj. BlaBlaCar.
Produkty hand made
Czyli inaczej mówiąc – rękodzieło! Ręcznie wykonane produkty „z duszą” cieszą się niesłabnącą popularnością. Choć grupa ich odbiorców może nie być tak duża, jak w przypadku bardziej uniwersalnego asortymentu, są to z pewnością osoby gotowe zapłacić więcej za oryginalny produkt wykonany z pasją. O jakich produktach mowa? Może to być np. ceramika, biżuteria, galanteria skórzana czy odzież na specjalne okazje. Jeśli lubisz scrapbooking, możesz oferować kartki okolicznościowe, zaproszenia na ślub, kalendarze lub inne papierowe cuda. Świetnie robisz na drutach lub na szydełku? Zacznij sprzedawać wysokiej jakości swetry! Pomysłów jest tyle, ile talentów. Na korzyść produktów hand-made’owych przemawia też możliwość ich personalizacji zgodnie z życzeniem klienta. Internet daje szerokie możliwości dotarcia ze swoją ofertą do odbiorców: rękodzieło możesz sprzedawać zarówno poprzez marketplace’y, jak i własny sklep internetowy.
Mamy nadzieję, że nasze propozycje będą dla Ciebie inspiracją do stworzenia własnego modelu biznesowego. W końcu – ilu przedsiębiorców, tyle pomysłów na firmę! Własna mała działalność daje szansę przekształcenia jej po pewnym czasie w firmę. Na każdym etapie przedsięwzięcia zapewne przyda Ci się pomoc przy wysyłkach. Jeśli wciąż funkcjonujesz jako osoba indywidualna – zapraszamy do korzystania z serwisu Sendit.pl, a jeśli twoja inicjatywa uzyskała już status firmy – rozważ współpracę platformą Apaczka.pl, która może zostać twoim partnerem w zakresie procesów wysyłkowych.
[1] W kryzysie do e-commerce 2022, raport dostępny online: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/08/W_Kryzysie_Do_Ecommerce_Raport_2022.pdf.