Osoby rozpoczynające swoją przygodę z e‑commerce nie zawsze wiedzą, że wiele procesów w e‑handlu można zautomatyzować i usprawnić. Jednym z nich jest logistyka. Odpowiednio przygotowane działania mogą nie tylko usprawnić wysyłkę paczek, ale także poprawić obsługę klienta. Jak zautomatyzować te procesy? Wystarczą odpowiednie działania.
Spis treści
Wiele opcji odstawy
Jeśli jesteś właścicielem e-sklepu, z pewnością wiesz, że twoi klienci oczekują maksymalnie wielu opcji dostawy w sklepie internetowym. Dobrze pokazuje to przygotowany przez Gemius raport „E‑commerce w Polsce 2020”, w którym możemy przeczytać, że najczęściej wybieraną formą dostawy jest ta do maszyny paczkowej (61 proc.), a najbardziej motywującą do zakupów w danym e-sklepie – dostawa kurierem do domu. Klienci zwracają też uwagę na niskie koszty przesyłki lub zwrotu, czas dostawy oraz wygodę samych zakupów.
Automatyzacja procesów w e‑commerce
Co oznacza automatyzacja logistyki w sklepie internetowym? To przede wszystkim usprawnienie przygotowania i nadawania paczek do klientów. Usprawnienie polega na przykład na automatycznym wypełnianiu i drukowaniu etykiet nadawczych. Taka opcja znacznie przyśpiesza samo pakowanie, dzięki temu że nie musimy ręcznie kopiować danych do formularza firmy nadawczej. Takie rozwiązanie jest dostępne poprzez integrację API z twoim sklepem internetowym. Integracja API nie wymaga dodatkowych prac programistycznych i daje możliwość zastosowania rozbudowanych rozwiązań dosłownie w kilka minut.
Przeczytaj także: E-handel. Zalety i wady sprzedaży w sieci
Połączenie sklepu z brokerem usług kurierskich to nie tylko automatyczne pobieranie danych i przygotowanie etykiet. To także zmiana wyglądu koszyka zakupowego na etapie finalizacji transakcji i wyboru firmy kurierskiej. Unikalny widget mapy, na którym znajduje się ponad 60 000 punktów nadawczo-odbiorczych w całej Polsce pozwala kupującym w łatwy sposób zobaczyć, gdzie znajduje się najbliższy punkt odbioru przesyłek. W ten sposób klienci mogą jeszcze łatwiej dopasować sposób odbioru przesyłki do swoich preferencji.
Integracja z firmami kurierskimi to podstawa, jeśli zależy ci na usprawnieniu procesów logistycznych. Musisz pamiętać, że takie rozwiązanie daje nie tylko możliwość automatycznego pobierania danych do listów przewozowych. Istotny jest także proces informowania klientów o nadanych paczkach i przesyłania im linków do śledzenia przesyłek. Co więcej, istnieje możliwość tworzenia elektronicznych książek nadawczych, które pozwalają odnaleźć paczki wysłane wiele miesięcy wcześniej (na przykład w celach reklamacyjnych).
Automatyzacja ostatniej mili w sklepie internetowym
Zanim wyjaśnimy, dlaczego automatyzacja ostatniej mili w e-sklepie jest ważna z punktu prowadzenia biznesu, opowiemy pokrótce, czym właściwie ona jest.
Ostatnia mila to końcowy, ale – jakby nie patrzeć – najważniejszy element łańcucha dostawy. Mówiąc wprost, jest to chwila, w której Odbiorca paczki dostaje do rąk swoje zamówienie. To, w jaki sposób się to odbędzie, ma wpływ na wizerunek sklepu internetowego, w którym zostały zrobione zakupy, a także na ocenę jakości całego procesu dostawy. Właściciele e-sklepów, którzy chcą podnieść jakość obsługi oraz wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów, powinni zapewnić im maksymalną elastyczność i wygodę w kwestii odbioru przesyłki.
Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś także wiedzieć, że automatyzacja tak zwanej ostatniej mili w e‑commerce, czyli usprawnienie pakowania paczek, uporządkowanie magazynów, usprawnia i systematyzuje pracę osobom obsługującym zamówienia w e-sklepie. Elementy logistyki wewnątrz sklepu łączą się z tymi na zewnątrz (czyli obsługą przez kuriera). Jeśli po jednej ze stron coś nie działa odpowiednio dobrze, to cały proces ulega zniekształceniu i prowadzi na przykład do opóźnień w wysyłce.
Dobrze przygotowana automatyzacja to oszczędność nie tylko czasu, ale także pieniędzy. Dlatego jeśli chcesz maksymalnie zautomatyzować proces logistyczny w swoim e-sklepie, każdy jego etap zweryfikuj i poddaj analizie, aby można było go jeszcze bardziej dopracować.