Redukcja kosztów w firmie wbrew pozorom nie jest trudnym zadaniem, jednak należy wziąć pod uwagę wiele czynników i przeanalizować wydatki firmowe. Szukając oszczędności w przedsiębiorstwie warto zastanowić się, które kategorie wydatków pochłaniają największy budżet i jak można je zminimalizować. Jak obniżyć koszty prowadzenia działalności? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów!
Spis treści
Outsourcing
W celu optymalizacji kosztów firmowych, warto zdecydować się na outsourcing, czyli zlecenie innym podmiotom wykonanie za nas konkretnych usług. Zamiast tworzyć etaty, można powierzyć realizację wybranych działań specjalistom zewnętrznym. Przykładem może być outsourcing informatyczny, polegający na zamawianiu usług z zakresu IT. Jednak na rynku funkcjonuje wiele wariantów, które pomogą obniżyć koszty prowadzenia działalności oraz ograniczyć biurokrację. Należą do nich między innymi outsourcing finansów i rachunkowości, telemarketingu, rekrutacji, sprzedaży, windykacji czy diagnostyki.
Sprzęty poleasingowe
Sprzęty poleasingowe stanowią świetną alternatywę dla nowych urządzeń. Komputery, monitory czy notebooki posiadają przeważnie satysfakcjonujące parametry, optymalnie przystosowanie do ekonomicznej pracy. Warto rozważyć taki zakup, ponieważ przy kilku czy kilkunastu stanowiskach pracy możesz znacząco zredukować koszty firmowe.
Tanie przesyłki kurierskie
Prowadząc biznes, w szczególności w branży e-commerce, korzystanie z usług kurierskich jest koniecznością. Niezależnie czy prowadzisz małą firmę czy wysyłasz kilkaset paczek miesięcznie, zwróć uwagę na realne koszty za przesyłki kurierskie. Zdecydowanie warto negocjować warunki umowy z przewoźnikiem lub skorzystać z usług brokera kurierskiego. Druga opcja jest niezwykle opłacalnym rozwiązaniem, ponieważ nie ma konieczności deklarowania wolumenu paczkowego czy obowiązku podpisywania umowy z konkretną firmą kurierską. Sendit.pl to platforma, która daje możliwość porównania cen usług renomowanych przewoźników. Koszty przesyłek mogą być nawet o 70% tańsze od standardowych, co daje w skali miesiąca bardzo duże oszczędności. Można w ekspresowym tempie zamówić kuriera do firmy w niezwykle atrakcyjnych cenach i bez zbędnych formalności. Sendit.pl oferuje śledzenie przesyłek, usługi dodatkowe, ubezpieczenie w cenie czy możliwość wygenerowania jednej faktury zbiorczej. Przesyłka kurierska w obrębie naszego kraju lub za granicę nie musi być droga!
Biznes w chmurze
Praca w chmurze, czyli cloud computing, to kolejny sprawdzony sposób na redukcję kosztów firmowych. Przeniesienie zasobów cyfrowych do chmury pozwala zminimalizować wydatki związane z zakupem i utrzymaniem serwerów, przechowywaniem, aktualizacją czy konfiguracją danych. Dodatkowo ich przeniesienie pozwoli także znieść lub ograniczyć opłaty naliczane z tytułu licencji. Dużą zaletą chmury obliczeniowej jest dostępność przez 24 godziny na dobę z dowolnego komputera lub urządzenia mobilnego, co jest szczególnie ważne, jeżeli firma zatrudnia pracowników zdalnych.
Przemyślane działania marketingowe
Odpowiednio zoptymalizowane kampanie marketingowe bez wątpienia przynoszą zysk. Dlatego warto przeanalizować wszystkie działania i zweryfikować ich skuteczność. Istnieją sprawdzone sposoby, które w perspektywie długoterminowej mogą być bardzo opłacalne, a nie pochłaniają dużego budżetu. Należy do nich między innymi content marketing – wartościowe treści rozprzestrzeniane wirusowo w obrębie internetu. Taki rodzaj marketingu stanowi doskonałą darmową reklamę. Ponadto artykuły blogowe zamieszczone na stronie internetowej powinny być zoptymalizowane pod wyszukiwarkę Google, dzięki czemu będziemy mieli wpływ na pozycjonowanie witryny przy bardzo niskim koszcie.
Optymalizacja mediów
W pierwszej kolejności warto wziąć pod lupę oferty wszystkich dostawców, na przykład internetu czy telefonów, a w razie potrzeby renegocjować warunki umowy. Może okazać się, że w skali roku oszczędności są spore. Ponadto warto zadbać o dość niepozorne kwestie, czyli energooszczędne oświetlenie w postaci czujników obecności i żarówek LED czy regulację ogrzewania i klimatyzacji. Warunki w biurze powinny być odpowiednie do rodzaju wykonywanych zadań, jednak warto pomyśleć o regulatorach elektronicznych, które po zamknięciu biura zmniejszą temperaturę w pomieszczeniu.