Śledzenie paczki wysyłanej za pomocą firmy kurierskiej daje klientowi poczucie pewności, że towar został nadany ze sklepu i jest już w drodze. Jednak nie zawsze wszystkie statusy, które pojawiają się na karcie śledzenia, są dla nas zrozumiałe. Aby zrozumieć zawarte w formularzu informacje, warto wiedzieć, jak wygląda ścieżka transportu paczki od nadawcy do odbiorcy.
Spis treści
Możliwość śledzenia przesyłki wysłanej z e‑sklepu to konieczność
E‑commerce kieruje się swoimi zasadami. Jedną z nich jest informowanie klienta o nadaniu paczki. Dobrą praktyką jest także podawanie numeru nadania oraz linku do śledzenia przesyłki. Każda firma kurierska ma swoją podstronę, na której znajduje się miejsce na podanie numeru nadania. Wypełnienie go pozwala na łatwą lokalizację i śledzenie paczki.
Inaczej wygląda droga przesyłki, kiedy ma być ona dostarczona bezpośrednio do rąk klienta, a inaczej, jeśli ma być umieszczona w paczkomacie czy oddana do punktu odbioru. Informacje o drodze przesyłki, jej zakres statusów i ich ilość jest zależna od firm kurierskich. Niektóre firmy pokazują te informacje w szczegółowy sposób, a inne dość lakonicznie. W przypadku przesyłek kurierskich droga paczki wygląda następująco:
– nadanie czyli przekazanie paczki kurierowi lub w punkcie,
/wysłanie powiadomienia do odbiorcy o nadaniu paczki, jeśli jest praktykowane przez firmę kurierską, następuje po faktycznym przekazaniu jej kurierowi lub w punkcie;/
– przekazanie paczki kurierowi;
– przekazanie paczki do oddziału w miejscu nadania;
– przekazanie paczki do sortowni/terminalu;
– transport i przyjęcie paczki do oddziału w miejscu odbioru,
/wysłanie powiadomienia do odbiorcy o wydaniu paczki do doręczenia;/
– przekazanie przesyłki do doręczenia.
Powyższy schemat to standardowa ścieżka w przypadku większości firm kurierskich. Wśród statusów mogą pojawić się też takie, które mówią o braku możliwości doręczenia paczki lub przekierowaniu jej pod inny adres. Każda firma kurierska tę samą informację może przekazać w inny sposób, ale sens powiadomienia wszędzie pozostaje taki sam. Dobrze jest też wiedzieć, że wśród statusów czasem pojawiają się nietypowe informacje – na przykład, że paczka nie została przekazana kurierowi. Wtedy klient musi skontaktować z nadawcą, aby sprawdzić, co było tego przyczyną i czy faktycznie paczka nie została nadana.
Droga przesyłki wysłanej pocztą
W przypadku paczki pocztowej cała procedura jest bardzo podobna. Często jednak przesyłka trafia po drodze do większej liczby terminali przeładunkowych. Dzieje się tak, ponieważ małe jednostki pocztowe nie zawsze mogą przesłać paczki do kolejnego punktu. W takiej sytuacji na trasie podróży paczki pojawią się terminale przeładunkowe. Dlatego na stronie, na której odbiorca śledzi przesyłkę, wyświetli się także urząd pocztowy i nazwa miejscowości. Oznacza to, że paczka jest w placówce pocztowej, w konkretnym mieście. Paczki oraz pocztowe przesyłki kurierskie również mają opcję powiadomienia klienta o fakcie ich nadania.
Droga przesyłki do paczkomatu
W przypadku paczkomatu trasa paczki wygląda następująco:
– przygotowanie paczki przez nadawcę;
– paczka nadana w paczkomacie;
– paczka odebrana od nadawcy (czyli wyjęta przez kuriera z paczkomatu);
– paczka przyjęta w oddziale InPost;
– paczka w trasie;
– paczka przyjęta w oddziale InPost (miejsce docelowe);
– przekazanie paczki do doręczenia (umieszczenie w paczkomacie).
InPost wymaga od nadawcy podania adresu e‑mail i telefonu odbiorcy. Dzięki temu zaraz po wysłaniu paczki osoba, która na nią czeka, otrzyma stosowne powiadomienie, a gdy paczka dotrze do paczkomatu, drogą SMS-ową zostaje wysłany kod potrzebny do jej odbioru. Ukłonem ze strony InPostu w kierunku zarówno nadawcy, jak i odbiorcy paczek jest aplikacja InPost, którą każdy może pobrać na swój telefon. Dzięki niej w każdej chwili można sprawdzić, co dzieje się z przesyłką i na jakim etapie dostarczenia do odbiorcy się znajduje.
Droga przesyłki do Punktu odbioru
Sendit oferuje także możliwość dostarczenia paczki do jednego z trzydziestu jeden tysięcy punktów odbioru w całej Polsce. Paczka pokonuje wtedy identyczną drogę jak przesyłka kurierska, jednak na końcu zostaje ona dostarczona do punktu. Czas odebrania jej z punktu jest zawsze zależny od polityki firmy kurierskiej.
Jak nadać przesyłkę, by mieć pewność, że dotrze?
Wysyłając paczkę, możemy zdecydować się na tanie przesyłki kurierskie, które oferuje Platforma Sendit. Jednak, aby paczka trafiła bezpiecznie i szybko do odbiorcy, musi być odpowiednio przygotowana. Dowiedz się, jak poprawnie nadawać przesyłkę, korzystając z naszego poradnika. Odpowiednie przygotowanie paczki, jej zapakowanie, zaadresowanie i nadanie da ci pewność, że adresat będzie mógł się cieszyć zakupionymi produktami tak szybko, jak tylko to możliwe.