Organizacja ostatniej mili w logistyce e-commerce to wyzwanie, z którymi mierzą się najwięksi giganci branży. Sprostanie mu przyniesie nie tylko stale powiększające się grono zadowolonych Klientów, ale też dobrą prasę dla każdej firmy, uczestniczącej w łańcuchu dostawy. Jak pogodzić obie płaszczyzny? Skutecznym rozwiązaniem może być nowość na rynku dostaw kurierskich – rozwiązanie Smart Points, projekt budowany przez ekspertów z Sendit Sp. z o.o.
Spis treści
Przyszłość e-commerce. Zacznijmy od tego, że…
“Dzisiaj” jest dzielone głównie między dwa pokolenia – świadomych swoich oczekiwań od życia Milenialsów oraz dopiero wchodzące w dorosłość Pokolenie Z, od urodzenia zanurzone w świecie internetu. Dla obu pokoleń ani czas, ani odległość nie są żadną barierą. Samoświadomość, na którą pozwalają im obecne czasy, wiąże się z surową konsekwentnością. Jeśli coś nie spełnia ich oczekiwań – szukają alternatywy. Sklepy stacjonarne zamieniają na wygodne zakupy online, a od czekania na kuriera z dostawą wolą odebrać swoją paczkę samodzielnie, w dogodnym miejscu, chwili i czasie.
Świat się zmienia. Wyzwaniem dla e-commerce oraz firm kurierskich jest dopasowanie procesu zakupu i dostawy zamówienia do coraz większych wymogów społeczeństwa. Pójście z duchem czasu pozwoli przetrwać – brak reakcji na rzeczywistość zakończy się zamknięciem e-biznesu. Dzisiejszy Klient nie ma bowiem litości dla przestarzałych, niedopasowanych do jego potrzeb rozwiązań.
W tym momencie nie można nie wspomnieć o tzw. problemie ostatniej mili w e-commerce oraz o poszukiwaniu złotego środka, na którego miano z pewnością zasługuje projekt Smart Points. Co więcej, ma on ogromną szansę stać się przyszłością szeroko pojętego e-commerce oraz procesów mu towarzyszących.
Ostatnia mila w e-commerce – dlaczego jest kluczem do sukcesu nie jednej, a wielu branż?
Ostatnia mila to końcowe ogniwo łańcucha dostawy e-zamówienia do Klienta, czyli moment, w którym dostaje on do rąk zakupiony towar. Dlaczego jest tak ważna?
To od niej zależy zadowolenie Klienta z całego procesu logistycznego, od zakupu w e-sklepie na dostawie kurierskiej kończąc. Jeśli dostawa będzie zorganizowana nie do końca tak, jak życzy sobie Klient (np. tylko jeden model dostawy zamiast kilku do wyboru), jego niezadowolenie odbije się na każdym pojedynczym ogniwie tego łańcucha. A Klient, którego oczekiwania wobec dostawy zakupów nie zostaną spełnione, nie skorzysta ponownie z usług tego e-sklepu, tylko poszuka innego z podobną ofertą. Wizerunkowo traci na tym nie tylko e-sklep, ale i firma kurierska, która obsługiwała dane zlecenie.
Z drugiej strony zadowolony z przebiegu dostawy Klient nie tylko chętnie wróci do e-sklepu, ale też z całą pewnością poleci go innym. Ostatnia mila w e-commerce jest więc kluczowa i dla e-sklepów, i dla firm dostarczających rozwiązania logistyczne w zakresie dostaw zamówień.
Cały urok ostatniej mili polega jednak na tym, że… nie ma jednego skutecznego przepisu na odniesienie sukcesu w organizacji logistyki e-sklepu.
Mając na uwadze znaczenie ostatniej mili zarówno dla Klienta, jak i dla całego łańcucha dostaw chcemy usprawnić i uatrakcyjnić proces dostawy e-zamówienia. Naszą propozycją jest projekt Smart Points – nowoczesne rozwiązanie typu “last mile” dla firm kurierskich, sieci handlowych, e-sklepów oraz Konsumentów.
Smart Points. Niezależność dla konsumenta, wsparcie handlu stacjonarnego, uelastycznienie e-commerce
Chcąc dopasować łańcuch dostaw do dzisiejszego konsumenta doszliśmy do wniosku, że aby odnieść sukces, należy połączyć w jednym, kompleksowym rozwiązaniu e-logistycznym wszystkich uczestników tego procesu. Uważamy, że w dobrze zaprojektowanej ostatniej mili musi znaleźć się miejsce dla odbiorcy, dla nadawcy, dla przewoźnika, operatora punktu oraz dla zarządcy sieci.
Klienci oczekują wygody i elastyczności odbioru przesyłek. Do tej pory, oprócz tradycyjnej dostawy kurierem, mogli korzystać także z sieci punktów nadawczo-odbiorczych oraz maszyn paczkowych. Niestety, monopolizacja punktów oraz automatów paczkowych przy wykluczeniu innych przewoźników ogranicza także wolność i dowolność wyboru, na których tak przecież zależy współczesnym Klientom.
Dlatego Smart Points, jako nowoczesne rozwiązanie dla e-logistyki, umożliwia obsługę nadań i odbiorów przesyłek we współpracy z wieloma sieciami punktów handlowych – również tymi, które do tej pory nie kojarzyły się z tą formą działalności. Takim punktem może być na przykład sklep osiedlowy czy warzywniak. Dzięki temu rozwija się sieć nadawczo-odbiorcza oraz zmniejszają się koszty obsługi pierwszej i ostatniej mili. A wymagający konsumenci w końcu mogą zapomnieć o ograniczeniach i barierach, towarzyszących do tej pory zakupom w sieci.
Mówiąc wprost – dostarczamy sieciom punktów dostęp do przewoźników i mechanizmu zarządzania procesem (aplikacja Smart Points), a nie na odwrót, jak było do tej pory.
Kto jeszcze skorzysta na przystąpieniu do projektu Smart Points?
Korzyści przystąpienia do Smart Points dla sieci handlowych
Najważniejszą korzyścią przystąpienia do projektu Smart Points dla sieci handlowej jest przede wszystkim rozszerzenie swojej oferty o możliwość nadania i odbioru przesyłki kurierskiej. Dzięki temu możesz zwiększyć zyski sprzedażowe z wizyt Klientów w placówkach stacjonarnych twojego sklepu – będąc w sklepie w celu nadania/odebrania paczki Klient z całą pewnością dokona w nim zakupu.
Kolejnymi zaletami obecności twojej sieci handlowej w Smart Points są: możliwość handlu w dni świąteczne, dzięki licencji agenta pocztowego oraz łatwy zarobek na prowizji od nadanych i wydanych w punkcie przesyłek. Wszystko to umożliwia prosty system, działający w przeglądarce lub w integracji z systemem kasowym.
Smart Points pozwoli ci więc zwiększyć zysk z prowadzonych placówek stacjonarnych (tzw. foot traffic), przy jednoczesnym utrzymaniu swojej obecności w sieci oraz niejako “dopieszczeniu” wolnością wyboru coraz bardziej wymagających konsumentów. A nowi Klienci, którzy przyjdą do ciebie odebrać paczkę, przy okazji dokonają zakupu w twoim sklepie stacjonarnym.
Korzyści przystąpienia do Smart Points dla przewoźników
Trzecia strona medalu Smart Points to przewoźnicy, którzy dobrze wiedzą, jak trudno w dobie monopolizacji rynku kurierskiego zawalczyć o nowego Klienta. Tym bardziej, że w 2020 roku po raz pierwszy to punkty były bardziej popularne wśród kupujących online, niż dostawa kurierem. Przystępując do Smart Points przewoźnicy zyskują nie tylko szansę na stworzenie i rozwinięcie sieci nadawczo-odbiorczej, ale też na obniżenie tym samym kosztów dostaw.
Pełna integracja usług punktowych oraz ciągłość działania, zapewniona umową o gwarantowanym poziomie świadczenia usług pozwalają nie tylko w pełni zarządzać obsługą punktów dostaw, ale także stale optymalizować sieć odbiorców. Dzięki temu każda firma kurierska ma szansę zawalczyć o Klienta nawet bez posiadania własnych punktów nadawczo-odbiorczych czy automatów paczkowych.
Najważniejszy jest Klient
Obsługa aplikacji Smart Point jest intuicyjna, dołączenie do sieci nic nie kosztuje, a firma oferuje szkolenia i wsparcie technologiczne we wdrożeniu rozwiązania do sieci. Nasza aplikacja nie ma też wysokich wymagań technicznych, dlatego żeby korzystać ze Smart Points wystarczy ci zwykły komputer albo smartphone z androidem lub ios.
Funkcjonalność rozwiązania proponowanego przez Smart Points pozwala sieciom handlowym oraz przewoźnikom zawalczyć o to, co dla nich najcenniejsze. Dzisiejszego Klienta. Który nie tylko doceni pełną elastyczność i dowolność w nadaniu czy odbiorze przesyłek, ale także z zadowoleniem będzie powracał, przyprowadzając ze sobą innych pragnących zrozumienia dla dzisiejszego sposobu bycia Klientów.