Istnieje wiele błędnych przekonań dotyczących zakresu obowiązków kuriera. Jedną z kwestii spornych jest otwieranie paczki przy dostarczycielu. Wyjaśniamy, jakie obowiązki ma kurier i odpowiadamy na najpopularniejsze pytanie – czy możesz żądać, żeby był świadkiem otwierania przesyłki!
Kupowanie towaru przez Internet wiąże się z pewnym ryzykiem, zwłaszcza gdy zamawia się produkt wylicytowany na aukcji lub od osoby, która nie zajmuje się zawodowo sprzedażą online. Nic więc dziwnego, że wiele osób chce otworzyć swoją przesyłkę w obecności kuriera, zwłaszcza gdy płatność została uregulowana przez jeden z popularnych serwisów transakcyjnych. Wbrew obiegowej opinii, nie zawsze masz jednak prawo do tego, by wymagać od kuriera otworzenia paczki.
Spis treści
MIT – zawsze masz możliwość otworzenia paczki przy kurierze przed pokwitowaniem
Według polskiego prawa, nie ma żadnego przepisu który sprawiłby, że żądanie sprawdzenia zawartości paczki przed jej odbiorem (tj. pokwitowaniem) można by uznać za zasadne. Według Kodeksu Cywilnego i ustawy Prawa przewozowego, do momentu odbioru paczki za jej ewentualne uszkodzenia odpowiada firma przewozowa. Co to oznacza w praktyce? Otwieranie niepokwitowanej przesyłki oraz tzw. przesyłki pobraniowej z możliwością sprawdzenia zawartości jest niezgodne nie tylko z polityką korporacji kurierskich, ale i polskim prawem. Otworzenie przesyłki byłoby równoznaczne z jej uszkodzeniem, a zatem stanowiłoby podstawę do roszczeń i reklamacji. Kurierzy są tego świadomi, dlatego nie można wymagać od nich, by godzili się na otwieranie dostarczanych przesyłek, o ile nie ma ku temu ewidentnych przesłanek.
FAKT – masz prawo żądać otworzenia przesyłki uszkodzonej
Sytuacja wygląda inaczej, gdy przesyłka kurierska ma ewidentne oznaki naruszenia. Gdy widzisz, że paczka była wielokrotnie otwierana, jest znacznie uszkodzona czy poobijana, masz prawo wymagać protokolarnego otwarcia uszkodzonej paczki. Oznacza to, że otwarcie przesyłki następuje w obecności kuriera. Równocześnie sporządzany jest protokół opisujący sytuację i stan przesyłki. Według polskiego prawa, nawet jeżeli oględziny nie wykażą szkody, kurier ma obowiązek spisania i złożenia protokołu, co może stać się podstawą do roszczeń ze strony firmy kurierskiej, jeżeli np. znacznie utrudniło to pracę Przewoźnika. Rodzi się w takiej sytuacji pytanie – czy warto? Oczywiście, że tak. Zwłaszcza gdy wiesz, że w przesyłce znajduje się towar podatny na uszkodzenia lub o wysokiej wartości.
Jeżeli towar odbiega od Twoich oczekiwań, ale nie został w żaden sposób uszkodzony podczas transportu, jego zwrot powinien zostać przeprowadzony zgodnie z polityką sklepu internetowego w którym został zakupiony lub konkretnej platformy aukcyjnej. Firma kurierska odpowiada tylko i wyłącznie za bezpieczne przewiezienie paczki z miejsca na miejsce, a nie za uczciwość sprzedawcy czy zgodność produktu z opisem aukcji. Taki stan rzeczy wpływa także na to, że uszkodzenia wynikające z nienależytego zabezpieczenia przesyłanych towarów, także nie będą podstawą do roszczeń wobec firmy kurierskiej.
FAKT – są przewoźnicy, którzy i tak dają możliwość otworzenia paczki przy kurierze
Niektóre z korporacji kurierskich, w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynkowe, zdecydowały się na wprowadzenie opcji oględzin przesyłki. Jedną z nich jest Poczta Polska, która umożliwiła nadawcom skorzystanie z dodatkowej opcji „sprawdzenie zawartości”. Dzięki tej opcji adresat ma szansę sprawdzić stan towaru przed pokwitowaniem odbioru i weryfikacji, czy towar jest zgodny z formularzem specyfikacji (stworzonym przez nadawcę przesyłki).
Otwieranie przesyłki przy kurierze jest sprawą sporną i niejednoznaczną. Większość problemów rozwiązuje jednak sam fakt, że Przewoźnik nie odpowiada za uczciwość sprzedawcy i zgodność produktu z opisem, a także uszkodzenia związane z nieodpowiednim zabezpieczeniem przesyłanych dóbr. Firma kurierska odpowiada jednak za to bezpieczeństwo danej przesyłki i dostarczenie jej w stanie nienaruszonym. W związku z tym, masz prawo zareagować, gdy widzisz, że paczka została uszkodzona w wyniku nienależytej jakości usług kurierskich lub sytuacji losowych.
DPD sprawdzenie zawartości paczki
Kurier DPD ze sprawdzeniem zawartości paczki to opcja pożądana przez wielu klientów tego Przewoźnika. Firma kurierska DPD jak najbardziej umożliwia sprawdzenie paczki przy kurierze.
W obecnych czasach zagrożenia epidemicznego kurier ma prawo poprosić odbiorcę o odebranie i sprawdzenie paczki na zewnątrz budynku. Ma też możliwość odmówić oczekiwania na sprawdzenie paczki (a w przypadku paczki za pobraniem – odmówić doręczenia).
GLS sprawdzenie zawartości paczki
Jeśli twoja paczka ma widoczne uszkodzenia zewnętrzne, jedyne co możesz zrobić to odmówić jej przyjęcia. GLS zwróci uszkodzoną paczkę do filii i poinformuje o tym Nadawcę. Jeśli jednak to zawartość paczki jest uszkodzona, skontaktuj się z Nadawcą przesyłki. Kurier GLS nie może i nie powinien sprawdzać zawartości wysyłanych paczek.
Paczka pobraniowa z możliwością sprawdzenia zawartości Poczta Polska
W Poczcie Polskiej przesyłka za pobraniem ze sprawdzeniem zawartości jest dostępna dla przesyłek nadawanych jako Kurier 48 Pobranie. Niestety, tę usługę przy nadawaniu paczki można wykupić bezpośrednio u Przewoźnika – Sendit.pl nie ma jej w swojej ofercie.
Przesyłka za pobraniem – sprawdzenie zawartości
Sprawdzenie zawartości przesyłki za pobraniem jest możliwe w większości przypadków dopiero po opłaceniu pobrania u kuriera. Pamiętaj, że firma kurierska nie odpowiada za niekompletną zawartość przesyłki lub uszkodzenie jej zawartości, jeśli została ona źle zabezpieczona przez Nadawcę, albo znajduje się na liście towarów zakazanych w wysyłce.