Facebook, podążając za trendami i zapotrzebowaniem rynku postanowił stworzyć przestrzeń, która umożliwia sprzedaż i zakup dowolnych produktów, zarówno przez firmy, jak i indywidualnych użytkowników. Marketplace zyskuje coraz większe uznanie w e-commerce, dając możliwość dodatkowej promocji marki i wzrostu sprzedaży w nowym kanale. Jakie są wady i zalety Marketplace?
Spis treści
Jak działa Marketplace?
Marketplace pozwala użytkownikom Facebooka na sprzedawanie i kupowanie dowolnych produktów, przypisanych do konkretnych kategorii. Jest niezwykle intuicyjny i prosty w obsłudze. Wystarczy dodać przedmiot lub usługę, wraz z opisem i ceną, wybrać lokalizację, kategorię i opublikować ogłoszenie. Z kolei z punktu widzenia klienta wyszukiwarka i filtry dają możliwość znalezienia konkretnego produktu w danym mieście lub regionie. Gdy znajdziemy interesującą nas ofertę możemy wysłać automatyczną wiadomość lub napisać do sprzedawcy bezpośrednio, za pomocą Messengera. Bardzo pomocną funkcję na Marketplace stanowi zakładka „zapisane przedmioty”, dzięki której w dowolnym momencie możemy wrócić do obserwowanego produktu. Wysyłka odbywa się przez firmy kurierskie, oferujące monitoring przesyłek lub odbiór osobisty. Ten uproszczony model jest bardzo wygodny dla sprzedających i kupujących, którzy i tak są obecni na Facebooku.
Dodatkowa reklama sklepów internetowych
Marketplace idealnie wpisuje się w strategię omnichannel, czyli wielokanałową sprzedaż pozwalającą na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jest to jeden z najsilniejszych trendów na rynku e-commerce, który determinuje konieczność prezentowania produktów i usług w wielu spójnych i powiązanych kanałach sprzedażowych. Sukces każdego biznesu online w dużej mierze zależy od działań marketingowych. Prowadząc sklep internetowy mamy do wyboru wiele możliwości promocji, zdecydowanie warto podążać za światowymi trendami. Dzięki Marketplace można zyskać dostęp do nowej grupy klientów, a także budować rozpoznawalność marki, lepiej pozycjonować asortyment sklepu oraz zdobywać zaufanie klientów. Aby przyciągnąć nowych odbiorców można oferować rabaty, darmową wysyłkę przez firmy kurierskie, monitoring przesyłek, jak i możliwość przyznania kodów rabatowych dla klientów pozyskanych z Marketplace.
Płatności poza serwisem
Gdy Marketplace nie powiążemy ze sklepem internetowym, uniemożliwiamy potencjalnemu klientowi zakup produktów przez bezpieczne płatności internetowe. Podobnie wygląda sprawa z indywidualnymi sprzedawcami, którzy szczególnie odczuwają skutki tej niedoskonałości. Sprzedaż, która odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą Messengera bazuje na obustronnym zaufaniu. Niestety, w przestrzeni internetowej nie brakuje oszustów. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie usług firmy kurierskiej z płatnością za pobraniem – płacimy za produkt dopiero po jego otrzymaniu. Nie bez znaczenia pozostaje również monitoring przesyłek, który oferują firmy kurierskie. Dzięki takiemu rozwiązaniu można monitorować drogę paczki, począwszy od momentu wydania przesyłki firmie kurierskiej.
Chaos na Marketplace
Według niektórych użytkowników Facebooka, na Marketplace panuje chaos. Jest to zasługa głównie sprzedawców, pragnących szeroko reklamować swoje produkty, umieszczając je w jak największej liczbie kategorii… najczęściej nieadekwatnych wobec typu towaru. Brak uschematyzowania z pewnością może przytłoczyć potencjalnego klienta i skutecznie zniechęcić do zakupów.
Marketplace, jako nowy kanał sprzedażowy, daje szansę osobom prywatnym na sprzedawanie zbędnych przedmiotów lub rozpoczęcie nowego biznesu. Dzięki platformie Sendit sprzedawcy korzystający z Marketplace mogą oferować swoim klientom wysyłkę za pośrednictwem cenionych i popularnych firm kurierskich.