Handmade, DIY czy po prostu rękodziełem nazywamy przedmioty, które wytwarzamy samodzielnie. Co więcej, rzeczy robione ręcznie coraz częściej sprzedajemy we własnym sklepie online lub na lokalnych marketplace w sieciach społecznościowych. Czy można i w jaki sposób wysłać DIY kurierem? O czym trzeba pamiętać? Podpowiadamy.
Tworzenie produktów handmade to nie tylko sposób na wyrażenie siebie i forma sztuki, ale też dobry pomysł na zarobek. O ile oczywiście masz odpowiednio dużo czasu, potrafisz sprzedać to, co robisz i dobrze wykorzystasz szansę, jaką daje nam internet. Jest on bezsprzecznie najlepszym miejscem na handel rękodziełem, co wiąże się jednak z pewnymi utrudnieniami, na przykład kwestią dostarczenia zakupu do klienta. Z pomocą i gotowymi rozwiązaniami logistycznymi przychodzą nie tylko firmy kurierskie, ale również brokerzy kurierscy, na przykład Sendit.pl. Przez naszą platformę możesz zarządzać wysyłkami bez wychodzenia z domu, a zaoszczędzony w ten sposób czas wykorzystasz na realizację kolejnych, ciekawych pomysłów.
Spis treści
Handmade kurierem – o tym pamiętaj!
Szykując produkty DIY do wysyłki kurierem musisz pamiętać o kilku kwestiach, dzięki którym dotrą one do odbiorcy bez szwanku. Poniżej wymieniamy cztery najważniejsze zasady, dotyczące pakowania rękodzieła do wysyłki kurierem.
Lista towarów zakazanych w wysyłce
Z listą towarów zakazanych w wysyłce powinno się skonfrontować pomysł na biznes, jeśli sprzedaż produktów DIY ma się odbywać przez internet, a wysyłka – kurierem na zasadach ogólnie obowiązujących.
Według wytycznych od Przewoźników, o ile nie zawarto w tym celu indywidualnej umowy, w paczce kurierskiej nie można przewozić m.in.:
- przedmiotów o wyjątkowej wartości, np.: dzieł sztuki, antyków, kamieni szlachetnych, złota, srebra, wyrobów o wartości artystycznej;
- biżuterii i zegarków na rękę (oprócz sztucznej biżuterii i niskiej klasy zegarków) o wartości przekraczającej 500 USD lub równowartości tej kwoty w lokalnej walucie;
- przesyłek zawierających substancje płynne;
- kości słoniowej i wykonanych z niej wyrobów;
- towarów nietrwałych (między innymi żywności);
- opakowań szklanych, przesyłek szklanych, łatwo tłukących się i zawierających elementy szklane;
- przesyłek w opakowaniach mogących zabrudzić lub uszkodzić w inny sposób pozostałe przesyłki.
Prawidłowe zapakowanie paczki
Właściwe zapakowanie paczki do wysyłki to nie tylko kwestia ceny, ale także i bezpieczeństwa przesyłki. Dlatego przedmioty do wysyłki kurierem należy zapakować w karton o kształcie prostopadłościanu, którego twardość i wytrzymałość musi być dostosowana do wagi i charakteru przewożonego towaru. Jeśli zastanawiasz się, jak zapakować paczkę z twoim handmade, skorzystaj z naszych poradników pakowania.
Wypełnienie paczki
Użycie wypełniaczy do paczek jest konieczne, jeśli produkt jest mniejszy niż pudełko, w którym ma być wysłany. Wypełnienie pustych przestrzeni w kartonie zapobiega przemieszczaniu się produktu w paczce oraz ogranicza kruchość całej przesyłki. Dzięki temu wysyłany towar jest zabezpieczony, a ryzyko jego uszkodzenia maleje.
Przeczytaj także: Czym wypełnić paczkę do wysyłki kurierem? 9 sposobów
Zabezpieczenie zawartości paczki
Wypełnienie pustych przestrzeni w paczce to jedno, a dokładne zabezpieczenie poszczególnych elementów paczki to drugie. Jeśli wysyłasz w paczce produkty, które mogą ulec zniszczeniu nawet pomimo wypełniaczy, koniecznie postaraj się zabezpieczyć je dodatkowo, na przykład owijając materiałem, gazetą lub folią bąbelkową.
Zabezpieczając dodatkowo poszczególne elementy paczki z pewnością unikniesz sytuacji, jaka spotkała ekipę Sendit w okresie przedświątecznym. Jednym z elementów paczki świątecznej, którą otrzymał każdy z naszych pracowników, był własnoręcznie malowany kubek ceramiczny. Niestety, trocinowe wypełnienie kartonu okazało się niewystarczające, aby zabezpieczyć nasze małe rękodzieło przed uszkodzeniem. W efekcie jeden z naszych kolegów otrzymał zamiast ręcznie malowanego kubka… zestaw DIY do samodzielnego montażu 🙂 .
Reklamacja paczki z rękodziełem
Jeśli mimo zabezpieczeń zawartość paczki z rękodziełem zostanie uszkodzona podczas transportu, reklamacja usługi u Przewoźnika jest możliwa, ale pod kilkoma warunkami. Jeśli uszkodzenie paczki jest widoczne już przy odbiorze i masz obawy o jej zawartość, poproś kuriera o możliwość sprawdzenia zawartości albo odmów jej przyjęcia. Jeśli nie widać uszkodzeń z zewnątrz, po odbiorze paczki sprawdź jej zawartość, a jeśli jest uszkodzona – zgłoś to jak najszybciej firmie kurierskiej albo sprzedawcy. Spisanie protokołu szkody jest niezbędne do złożenia reklamacji. Nie zwlekaj, ponieważ u niektórych Przewoźników spisanie protokołu musi nastąpić w ciągu 7 dni od jej odebrania. Jeśli swoją paczkę z handmade odbierasz w punkcie, sprawdź jej zawartość zaraz po odbiorze i od razu zgłoś w przypadku uszkodzenia. Zrób również kilka zdjęć uszkodzeń paczki i jej zawartości, ponieważ mogą okazać się bardzo przydatne przy rozstrzyganiu reklamacji.
Po drugie – w przypadku uszkodzenia zawartości paczki w transporcie, możesz ubiegać się o zwrot kosztów transportu oraz wysyłanego towaru. W tym celu koniecznie zachowaj do wglądu dokument sprzedaży, którym jest paragon, faktura, a nawet zrzut ekranu z zakończonej aukcji, jeśli zakupu dokonałeś na portalu aukcyjnym. Przydatna może być także korespondencja ze sprzedającym.
Więcej na temat reklamacji usług kurierskich możesz dowiedzieć się podczas kontaktu z naszym Biurem Współpracy z Klientem Sendit lub z naszego cyklu reklamacyjnego, dostępnego na blogu Sendit: