Polacy coraz częściej wybierają zakupy on-line. Jak wynika z badania Mediapanel, w czerwcu 2022 roku w Polsce było 29,8 mln internautów. 92% z nich odwiedziło przynajmniej jedną witrynę lub uruchomiło aplikację z kategorii „Zakupy online”[1]. Dokonywanie zakupów przez Internet naturalnie wiąże się z korzystaniem z usług kurierskich. Przy ogromnym wolumenie paczek może zatem zdarzyć się, że paczka zaginie. Poniżej przedstawiamy 3 kroki, które mogą Ci pomóc w takiej sytuacji.
Spis treści
Rynek przesyłek kurierskich w Polsce
Firmy kurierskie w Polsce każdego dnia obsługują miliony paczek. Dla przykładu, grupa InPost dostarczyła w 2022 roku 744,9 mln przesyłek, co oznacza wzrost ich ilości aż o 44% w porównaniu do roku 2021[2].
Jak wynika z danych „Polish CEP Report 2022”, łączna wartość rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce przekroczyła 17 mld zł[3]. To pokazuje, jak dużymi graczami są firmy zajmujące się dostarczaniem paczek.
Dlaczego paczki giną?
Może to wynikać z wielu powodów i wydarzyć się na różnych etapach podróży paczki – zarówno podczas sortowania, przeładunku, czy nawet już w momencie niepoprawnego zaadresowania jej przez nadawcę. Mimo, że sam odsetek zaginionych przesyłek jest niewielki, nie oznacza to, że sytuacje takie nie mają miejsca. Głównym obowiązkiem każdego kuriera, niezależnie od firmy jaką reprezentuje, jest bezpieczne dostarczenie paczki na czas do odbiorcy. Co zrobić, gdy przesyłka do nas nie dotrze? Poniżej opisujemy trzy czynności, jakie należy w takim przypadku zrobić.
Sprawdzenie statusu przesyłki
Jeżeli szacowany termin doręczenia paczki już minął, a ta wciąż nie została dostarczona, pierwszym krokiem jaki należy wykonać jest sprawdzenie statusu przesyłki.
Czy możemy sprawdzić status przesyłki?
Każda paczka nadana przez kuriera otrzymuje swój indywidualny numer, dzięki któremu zarówno nadawca, jak i adresat mogą w każdej chwili zweryfikować, jaki jest aktualny status zlecenia. W dużych firmach kurierskich adresat informowany jest na bieżąco o zmianach statusów za pośrednictwem różnych kanałów – najczęściej mailem lub/i smsem. Dzięki temu wiemy nie tylko, w jakim miejscu paczka się znajduje, ale również kiedy możemy spodziewać się doręczenia, co zarówno dla wielu osób prywatnych, jak i firm, jest istotną informacją.
Jak sprawdzić status przesyłki?
Status przesyłki sprawdzić można zarówno bezpośrednio u danego kuriera (na jego stronie lub w aplikacji), ale również na stronie operatorów logistycznych, takich jak Sendit.pl. Sama czynność jest bardzo prosta – wystarczy w odpowiednim miejscu wpisać numer listu przewozowego, a naszym oczom ukaże się lista statusów. Te, w miarę upływu czasu, powinny być uaktualniane do momentu dostarczenia przesyłki. Podstrona służąca do śledzenia przesyłek może także posłużyć jako narzędzie, które wskaże nam, czy z przesyłką jest coś nie tak – jeśli status przez co najmniej kilka dni się nie zmienia, jest to pierwszy sygnał, że przesyłka mogła się zagubić.
Kontakt z przewoźnikiem
Następną czynnością, jeśli sprawdzenie statusu przesyłki nic nie wniosło, jest bezpośredni kontakt z firmą kurierską lub operatorem logistycznym. Przy korzystaniu z usług tego drugiego można liczyć na jego wsparcie i pomoc w interwencji. By móc szybko podjąć działania w celu namierzenia nadanej przesyłki zazwyczaj wystarczy przekazanie informacji wraz z numerem danej przesyłki,
Zgłoszenie reklamacji
Jeżeli zarówno sprawdzenie statusu, jak i bezpośredni kontakt z przewoźnikiem zakończyły się fiaskiem i przesyłki nie udało się odnaleźć, pozostaje ostatnia czynność – złożenie reklamacji. Operatorzy logistyczni wspierają klientów również w procesie reklamacji usług u przewoźników. W przypadku zaginionej paczki, należy wypełnić i wysłać stosowne dokumenty, które są wymagane przez firmy kurierskie. Reklamacje, które nie mają kompletnej dokumentacji niestety nie są rozpatrywane przez przewoźników, dlatego tak ważne jest załączenie kompletu informacji.
Warto wiedzieć, że zaginioną paczkę można zgłosić na kilka sposobów, które różnią się w zależności od tego, u kogo była nadana paczka. W przypadku nadania bezpośrednio u przewoźnika najczęściej można się kontaktować:
- telefonicznie,
- poprzez formularz internetowy,
- listownie.
Jeśli paczka była nadana za pośrednictwem platformy logistyczej, mogą one odbiegać od powyższych. Na przykład platforma wysyłkowa Sendit.pl oferuje składanie reklamacji elektronicznie – poprzez formularz kontaktowy, lub listownie.
Podczas składania reklamacji powinniśmy podać wszelkie informacje, które ułatwią zidentyfikowanie zaginionej paczki. Będą to przede wszystkim dane osobowe, data nadania, przedmiot reklamacji czy data jej złożenia.
Zaginięcia paczek kurierskich stanowią niewielki odsetek wszystkich przesyłanych paczek, jednak niekiedy takie sytuacje mają miejsce. Opóźnienia i zaginięcia mogą się wydarzyć z wielu różnych powodów. Jeśli paczka zbyt długo do nas nie dociera, należy sprawdzić status przesyłki na stronie kuriera bądź operatora, następnie – skontaktować się z przewoźnikiem, a jeśli to nie przyniesie skutku pozostaje nam złożenie reklamacji. Aby to zrobić, należy podać wszelkie dane niezbędne do identyfikacji paczki i poczekać na realizację reklamacji.
[1] https://gemius.com/api/downloadReport2022.php
[2] Liczba przesyłek w grupie InPost wzrosła w 2022 roku o 44 proc. do 744,9 mln (pap.pl)
[3] CEP market value in Poland exceeds PLN 17 billion | Property Forum | News (property-forum.eu)