W dobie dynamicznie rosnącej popularności branży e-commerce, która co roku bardzo zyskuje na wartości, warto pamiętać, że sklepy internetowe nie są jedyną siłą napędową tej dziedziny handlu. Wręcz przeciwnie – za 62% globalnego obrotu na rynku e-commerce odpowiada 100 największych platform marketplace(1). Podobnie jest na polskim rynku. Marketplaces to miejsca, gdzie prywatni sprzedawcy mogą skutecznie znajdować nabywców, a nawet konkurować z największymi graczami.
Planujesz „wietrzenie” domowych szafek i wyprzedaż przedmiotów, które zyskają drugie życie u nowych użytkowników? Sondujesz rynek, zanim wystartujesz z własnym biznesem e-commerce? Pragniesz trafić do klientów ze swoim rękodziełem? A może po prostu interesuje cię okazyjna sprzedaż? W każdym z tych przypadków warto zajrzeć na jedną z platform marketplace! Którą spośród nich wybrać? Dziś porównamy najpopularniejsze marketplaces w Polsce!
Spis treści
Allegro
Trudno rozpocząć podobną listę inaczej niż od bezsprzecznego rynkowego lidera, jakim jest serwis Allegro. Według badania „E-commerce w Polsce 2022”(2) tę markę rozpoznaje w sposób spontaniczny aż 85% internautów dokonujących zakupów w sieci. Historia platformy liczy sobie już niemal ćwierćwiecze, a obecnie posiada ona ponad 21 milionów użytkowników(3).
Allegro ma oczywiście charakter horyzontalny, co oznacza, że oferty dotyczą rozmaitych kategorii produktowych od elektroniki, przez modę, urodę i zdrowie, sport i turystykę, motoryzację, parenting po nieruchomości, a to jedynie wybrane przykłady. Niestety sprzedający muszą liczyć się z prowizją sięgającą nawet 20%. W zamian zyskują niemal nieograniczone grono odbiorców swoich ofert, zainteresowanych zarówno nowymi, jak i używanymi przedmiotami.
Najważniejsze zalety serwisu Allegro
- aż 21 milionów zarejestrowanych kont;
- nieograniczona liczba kategorii produktowych;
- zaufanie budowane przez blisko 25 lat funkcjonowania;
- zróżnicowane warianty sprzedaży – aukcje i „kup teraz”;
- ogólnopolski zasięg.
OLX
Międzynarodowy serwis OLX to kolejna bardzo ważna platforma marketplace na polskim rynku. Przed laty funkcjonowała pod różnymi nazwami jako tablica ogłoszeń lokalnych, z czasem stając się jedną z najważniejszych w kraju platform sprzedażowych. W tym serwisie można sprzedawać dosłownie wszystko, czego nie zabrania regulamin.
Liczba darmowych ogłoszeń zależy od kategorii produktowej – niekiedy chodzi o wyłącznie jedno ogłoszenie, a w innych przypadkach nawet do kilkudziesięciu. Użytkownicy mogą dodatkowo zapłacić za lepszą widoczność swoich ofert. Sprzedaż ma zarówno charakter lokalny, jak i ogólnokrajowy. Na tle Allegro serwis wyróżnia się relatywną prostotą obsługi, w tym uproszczoną publikacją ogłoszeń. Prowizje sięgają najwyżej 10%.
Najważniejsze zalety serwisu OLX
- duża rozpoznawalność na polskim rynku;
- popularność w roli lokalnej platformy sprzedażowej;
- relatywnie niskie prowizje w porównaniu do głównego konkurenta;
- prosta obsługa i publikacja ogłoszeń.
Vinted
Vnted to międzynarodowy serwis ogłoszeniowy skupiający się na branży modowej, a konkretnie odzieży używanej. Założona na Litwie platforma jest dziś obecna w kilkunastu krajach, w tym oczywiście w Polsce. Dla kupujących zainteresowanych tą kategorią produktową Vinted stanowi ciekawą alternatywę dla stacjonarnych second-handów.
Platforma nie wymaga opłat za publikację ogłoszeń. Serwis pobiera natomiast od kupujących prowizję, częściowo opierającą się na stałej taryfie, a częściowo na wartości procentowej transakcji, jednak z uwzględnieniem górnego limitu, który wynosi 15 zł. Co ciekawe, użytkownicy mogą również po prostu wymieniać się używaną odzieżą ponosząc tylko koszty wysyłki.
Najważniejsze zalety serwisu Vinted
- ściśle sprecyzowana nisza rynkowa;
- możliwość dotarcia do kupujących o określonych preferencjach zakupowych;
- darmowa publikacja ogłoszeń;
- relatywnie niskie prowizje pobierane od kupujących przy transakcji.
Facebook Marketplace
Jednym z nowych trendów dotyczących handlu w sieci jest social commerce, czyli sprzedaż poprzez media społecznościowe. Nic dziwnego, że swoją własną platformę skierowaną do sprzedających w sieci postanowił stworzyć Facebook. W praktyce jest to po prostu odrębna funkcja serwisu.
Rozwiązanie jest skierowane głównie do użytkowników prywatnych, a oferty obejmują bardzo wiele kategorii, między innymi przedmioty używane, wyposażenie domu, rośliny doniczkowe i ogrodowe, sprzęt sportowy, elektronikę, ale również nieruchomości.
Zalety serwisu Facebook Marketplace
- potencjalnie nieograniczona liczba kupujących;
- brak prowizji dla sprzedających i kupujących;
- zróżnicowane kategorie produktowe.
Prywatny handel na marketplaces, podobnie jak profesjonalne e-commerce, wymaga sprawnych dostaw, których oczekują kupujący. Sendit to platforma wysyłkowa, która pomoże Ci w ich szybkiej i taniej ich realizacji!
[2] https://www.iab.org.pl/aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny/